30-05-2006

ICT-beslissers bij de gemeente gek geworden

Momenteel ben ik al een tijdje bezig naar een onderzoek naar e-Government; het beschikbaar stellen van overheidsdiensten via internet. Denk hierbij aan het aanvragen van een bouwvergunning, aanvraag van een uittreksel van GBA of het indienen van een bezwaarschrift. Het nieuwe streven van het kabinet is dat eind 2007 minimaal 65% van de totale publieke dienstverlening via het internet moet kunnen worden afgehandeld. (Actieprogramma Andere Overheid) Juist deze stelling baart mij zorgen. Is het een doel van een gemeente om 65% digitaal te hebben? Is het doel juist niet om de burger een aangenaam woon- en werkklimaat te bieden en de hierbijhorende diensten zo goed mogelijk te leveren? ( Wat doet de gemeente? :-) ) ICT is geen doel maar een middel, en dat heeft men bij de overheid een beetje vergeten.
Digitaal Loket Zaanstad
Nadat ik even op Google had gezocht over die idiote 65% doelstelling kwam ik uit bij een bericht van Marco Swart, algemeen secretaris van de VVD over de digitale overheid en voormalig wethouder Informatiebeleid bij de gemeente Enschede. Enkele quotes uit het bericht: "Een verkeerde invalshoek bij gemeenten is dat ze willen zorgen dat alles vooral digitaal wordt. Dat zal de gemiddelde burger worst zijn. Burgers zitten er in zijn algemeenheid op te wachten om goed geholpen te worden. Soms is dat digitaal en soms is dat op andere manieren." "Die 65 % haal je altijd wel. Als je een beetje creatief boekhoudt, haal je het nu al!"

Gerelateerde posts

Kanaalmigratie eGovernment
Elektronisch uittreksel
Gebruikersonderzoek Loket Amsterdam

Reacties

Test

Michel op 07-06-2006 15:48

Test

Michel op 07-06-2006 15:48
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

pim, pam

Quote of the day

Charm is a way of getting the answer yes without asking a clear question.
Albert Camus

Advertenties