08-06-2006

Nieuwe inkomstenbron voor Hyves

Er zijn momenteel hoofdzakelijk twee web 2.0 strategieen, een gebaseerd op technologie en het andere op netwerkeffecten (Yarmosh, 2005). De technologie gebaseerde strategie is een hoofdzakelijk gebaseerd rond vernieuwing van technologie. De diensten zijn bijzonder nuttig en bieden vaak functionaliteit die meestal niet ergens anders wordt aangeboden. De zogenaamde 'bells and whistles' zijn alleen toegankelijk voor betaalde 'premium' gebruikers. Goede voorbeelden hiervan zijn Flickr en Skype. Het Flickr pro-account biedt meer mogelijkheden voor opslag van foto's. Skype biedt met Skypin een echt telefoonnummer waarop je gebeld kan worden via een normale telefoon. De netwerkeffect gefocuste strategie is gebaseerd op gebruikers en gebruikerinteractie. De waarde van een goed neemt toe met het aantal gebruikers. Uiteraard is technologie ook belangrijk bij deze strategie maar hier ligt niet de focus; de technologie faciliteerd als ware de strategie. Inkomsten worden gegenereerd met advertenties aangepast op de bezoekers. Voorbeelden hiervan zijn tweakers.net en MySpace. De content blijft gratis omdat de site voorzien is met advertenties. Maar ook in deze strategie kun je 'premium' accounts aanbieden waardoor je bijvoorbeeld meer mogelijkheden hebt en de advertenties niet worden weergegeven.

Hyves

Hyves heeft ervoor gekozen om niet langer afhankelijk te zijn van advertentieinkomsten; ze hebben recentelijk een zogenaamd Goldmembership geintroduceerd, waarmee een eigenaar van een profiel een lading extra mogelijkheden krijgt voor een bedrag van 25 euro. Hyves heeft momenteel zo'n miljoen leden en 900.000 actieve leden; tel uit je winst. Interessant is de optie dat je te zien krijgt wie jouw profiel bekeken heeft. Op hyped.nl wordt aangegeven dat het introduceren van zo'n premium account ook nadelig kan uitpakken. Friendster ging ten onder aan deze functie. Friendster liet plotseling aan gebruikers zien wie hun profielen bezochten. Daar schrokken gebruikers enorm van. Resultaat: enorme daling in pageviews en boze reacties. Lees meer: marketingfacts.nl, hyped.nl

Gerelateerde posts

Marktplaats schaft 200 euro grens af
Het Business Model van web/bubble 2.0 #3
Het Business Model van web 2.0
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Joost mag het

Quote of the day

Television has raised writing to a new low.
Samuel Goldwyn

Advertenties