08-06-2006

Web-log.nl

Chyi (2005) geeft aan dat de bereidwilligheid om te betalen voor content zeer laag is op het internet. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat er erg veel aanbieders zijn van gratis content, zoals nieuws, op het internet. Stel dat een aanbieder 1 cent meer zou vragen voor de content dan zou de vraag totaal afnemen; de prijselasiticiteit van het informatieproduct is oneindig. De online encyclopedie Encarta van Microsoft is hier een goed voorbeeld van. Microsoft Encarta voelt ongetwijfeld de hete adem van Wikipedia in haar nek. Voorheen bood Encarta slechts een klein deel van de content gratis aan en de overige content was voorbehouden aan ‘premium’ gebruikers. aangepast op de bezoekers. Maar wie betaald hier nou voor als alles gratis is op te vragen op Wikipedia?
web-log.nl
Ook web-log.nl heeft zichzelf onlangs in de nesten gewerkt. Ze hebben nu nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd. Het gratis introabonnement staat toe dat webloggers nog maar aan 20MB tekst en afbeeldingen kunnen gebruiken. Bij het basic abonnement krijg je voor 2,95 per maand 100MB opslagruimte. Enkele leden die al enige tijd van weblog.nl gebruik maken gebruiken al een stuk meer dan deze 20MB en moeten noodgedwongen een betaald abonnement nemen. Velen zijn hierdoor overgestapt naar de concurrent punt.nl. Ik zie de toekomst van web-log.nl somber in, ze zouden zich wellicht beter kunnen richten op een businessmodel gericht op advertentie-inkomsten.

Gerelateerde posts

Marktplaats schaft 200 euro grens af
Het Business Model van web 2.0
KPN Contractverlenging vs. nieuw abonnement
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Door de mand

Quote of the day

Television has raised writing to a new low.
Samuel Goldwyn

Advertenties