08-11-2006
Anonieme sociale netwerken
Op Google Blogoscoped kwam ik een leuke post tegen over een groot Japans internet forum: 2ch.net (ookwel Futaba Channel of 2channel genoemd). Wat het interessante aan dit forum is dat de gebruikers anoniem berichten plaatsen:
"users mostly post without a name or nickname. Instead of having to register to participate in the discussion, you are supposed to not identify yourself at all by any means... in fact, entering something in the name field only identifies you as newbie who hasnt learned the 2channel etiquette yet."
Een van de redenen achter deze aanpak valt op Wikipedia te lezen: "One Toshiaki (the default name for an anonymous poster) is as good as another." There is no reason for anyone to feel like they stand out as someone important in this Japanese community. If nicknames were used, as the creator of the board Hiroyuki Nishimura once explained in an interview, those people would gain authority in this network over time... an authority which would make it harder for others to tell them "what you say is wrong/ boring/ lame." Nishimura says, "All information is treated equally; only an accurate argument will work." Another reason for the 2ch anonymity is that there is less risk involved for the poster to say something... like disclosing secret information (this also leads to a lot of racist and other hate speech, according to Wikipedia). The New York Times in 2004 called 2channel "the place where disgruntled employees leak information about their companies, journalists include tidbits they cannot get into the mainstream news media and the average salaryman attacks with ferocity and language unacceptable in daily life." The strong homogeneity of the board seems to be a digital escape from the Japanese real life culture Cultuur heeft veel invloed op het online-gedrag van mensen.
Hier valt te lezen dat groepsgevoel in Japan erg belangrijk is. Het is belangrijk ergens bij te horen en vooral dan bij het bedrijf waar men werkt. Niet mee op stap gaan wordt als een belediging opgevat en zorgt voor uitsluiting van desbetreffende persoon. Eigen inbreng, creativiteit is ook uit den boze. Terwijl in Nederland volgens mij zaken als leiderschap, individualiteit, eigendom, meningsuiting en creativiteit zeer belangrijk zijn. De populariteit van een dergelijk forum in Japan is dan ook niet verwonderlijk.
Gerelateerde posts
Gebruik Jip en Janneke taal!!Essay Management van Immateriële Waarden
Warnock's Dilemma
Reageer
Quote of the day
- A man thinks that by mouthing hard words he understands hard things.
- Herman Melville
Mijn Twitter
- RT @MiamiWeiss: Mobile, der Trend schlechthin. Wer?s nicht glaubt, soll sich mal auf dem Petersplatz umschauen: 2005 vs 2013. http://t.co/H?
22/05/2013 - 23:05
- RT @MiamiWeiss: There is no tablet, mobile or desktop! There is big screen or small screen. #FOWD http://t.co/YmHInnZkM9
22/05/2013 - 22:05
- RT @CarinVVuuren: Mobile first? No, multichannel & multi device is the right approach for development #gartnerAADI @genephifer @Usablenet
17/05/2013 - 17:05
Tagcloud
CMMI Dell Nederlands UvA Web2.0 alignment blog business_model co-creatie crowdsourcing crowdstorming dienstverlening disruptive eGovernment enterprise_architectuur gezond html innovatie internet jos_van_der_loo keuze michelkroon.nl optimalisatie recepten social_networking tagcloud thesis voeding web2.0 zoekmachine
Advertenties
Laatste reacties
-
Done.
Michel, 02/08/2009 - 21:10
-
Hoi Michel, Ester bedoelt waarschijnlijk mij, kan je mijn emaila.......
andere Michel, 02/08/2009 - 14:20
-
Hallo Esther,Dank voor de interesse. Ik ben overigens niet de Mic.......
Michel, 20/07/2009 - 11:11
-
Hoi Michel,
Ik vond het een interessant artikel.
Ben jij de Mic.......
Esther, 19/07/2009 - 12:19
-
Michel, ... en ik heb jouw artikel opgenomen op mijn blog: http:/.......
Marcel Spitz, 27/06/2009 - 20:54