17-11-2006

Web 2.0 Model

Op het MBlog van Magnus Management Consultants kwam ik een aardig post tegen over Web 2.0. "Web2.0 draait met name om openheid, herbruikbaarheid en gebruikersparticipatie. Technologie is daarbij een enabler."

Web 2.0 Model (Magnus)

"De uiteindelijke waarde van web2.0 zit in de platforms, waarin gebruikers samenkomen. In deze platforms is inhoud open & herbruikbaar. Mensen participeren op deze platforms en worden met elkaar verbonden. Uit de verbondenheid tussen mensen en inhoud wordt vervolgens weer waarde gecreërd. Tot dusverre is daar niks mis mee hoewel wat mij betreft 'the long tail' en netwerkeffecten niet in de plaatje mogen ontbreken. Maar iemand stelt op de weblog een interessante vraag: Ik ben vooral op zoek naar de genoemde business cases en waar/hoe bedrijven kunnen aanhaken. Waar lopen de geldstromen? [....] Gebruikersparticipatie in het Web2.0 model is één van de bollen, daar wordt veel aandacht aan besteed in de media. Maar tegelijk worden steeds dezelfde partijen genoemd: Google, MySpaces, Yahoo, Microsoft. [....] Laten we het omdraaien. Hoe kunnen 'gewone' bedrijven van de ontwikkelingen van Web2.0 gebruik maken, voordeel behalen? [....] Kortom de praktische vertaling zou een belangrijke aanvulling moeten zijn op alles wat verteld en geschreven wordt over Web2.0."

Veel copy paste, maar de kern van het verhaal staat er al. Hoe kunnen 'gewone', 'offline' bedrijven gebruik maken van Web 2.0? Een aardige vraag. Op welke manier kunnen bedrijven zoals V&D, Halffords, (ik noem maar wat) web 2.0 inzetten en hiermee voordelen halen? Ik heb geen enkel idee. Maar ik weet wel dat er genoeg voorbeelden te vinden zijn hoe bedrijven web 2.0 inzetten: Denk bijvoorbeeld aan de talloze communites rond merken (Asics, Lego) wat toch wel onder gebruikersparticipatie valt. Lego geeft ook nog eens de Mindstorms software weg (als dat geen openheid is) Hiermee creeer je naamsbekendheid, klant-loyaliteit en eventueel kun je hiermee diensten/producten innoveren.

Of kijk eens naar hoe bedrijven gebruik maken van viral marketing. De reclames verspreiden zichzelf via sites zoals Flabber, Youtube e.d. Ook hebben diverse bedrijven hebben eigen (business)blogs, b.v. http://standaard.typepad.com/kbc/. en zijn vertegenwoordigd op sites zoals Hyves. Wat ook weer zorgt voor betrokkenheid van je klanten. Lonely Planet bluelist is ook een mooi voorbeeld. Bezoekers van de site sturen hun vakantie-ervaringen in, en deze worden vervolgens gebundeld in een boekje wat daadwerkelijk wordt uitgegeven. En zo zijn er nog tig van dit soort voorbeelden.

Gerelateerde posts

Web 2.0 marketing
Het Business Model van web 2.0
Dell's Ideeënstorm
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Zo mak als een

Quote of the day

It's not that I'm afraid to die, I just don't want to be there when it happens.
Woody Allen

Advertenties