17-11-2006
Web 2.0 Model
Op het MBlog van Magnus Management Consultants kwam ik een aardig post tegen over Web 2.0. "Web2.0 draait met name om openheid, herbruikbaarheid en gebruikersparticipatie. Technologie is daarbij een enabler."

"De uiteindelijke waarde van web2.0 zit in de platforms, waarin gebruikers samenkomen. In deze platforms is inhoud open & herbruikbaar. Mensen participeren op deze platforms en worden met elkaar verbonden. Uit de verbondenheid tussen mensen en inhoud wordt vervolgens weer waarde gecreërd. Tot dusverre is daar niks mis mee hoewel wat mij betreft 'the long tail' en netwerkeffecten niet in de plaatje mogen ontbreken. Maar iemand stelt op de weblog een interessante vraag: Ik ben vooral op zoek naar de genoemde business cases en waar/hoe bedrijven kunnen aanhaken. Waar lopen de geldstromen? [....] Gebruikersparticipatie in het Web2.0 model is één van de bollen, daar wordt veel aandacht aan besteed in de media. Maar tegelijk worden steeds dezelfde partijen genoemd: Google, MySpaces, Yahoo, Microsoft. [....] Laten we het omdraaien. Hoe kunnen 'gewone' bedrijven van de ontwikkelingen van Web2.0 gebruik maken, voordeel behalen? [....] Kortom de praktische vertaling zou een belangrijke aanvulling moeten zijn op alles wat verteld en geschreven wordt over Web2.0."
Veel copy paste, maar de kern van het verhaal staat er al. Hoe kunnen 'gewone', 'offline' bedrijven gebruik maken van Web 2.0? Een aardige vraag. Op welke manier kunnen bedrijven zoals V&D, Halffords, (ik noem maar wat) web 2.0 inzetten en hiermee voordelen halen? Ik heb geen enkel idee. Maar ik weet wel dat er genoeg voorbeelden te vinden zijn hoe bedrijven web 2.0 inzetten: Denk bijvoorbeeld aan de talloze communites rond merken (Asics, Lego) wat toch wel onder gebruikersparticipatie valt. Lego geeft ook nog eens de Mindstorms software weg (als dat geen openheid is) Hiermee creeer je naamsbekendheid, klant-loyaliteit en eventueel kun je hiermee diensten/producten innoveren.
Of kijk eens naar hoe bedrijven gebruik maken van viral marketing. De reclames verspreiden zichzelf via sites zoals Flabber, Youtube e.d. Ook hebben diverse bedrijven hebben eigen (business)blogs, b.v. http://standaard.typepad.com/kbc/. en zijn vertegenwoordigd op sites zoals Hyves. Wat ook weer zorgt voor betrokkenheid van je klanten. Lonely Planet bluelist is ook een mooi voorbeeld. Bezoekers van de site sturen hun vakantie-ervaringen in, en deze worden vervolgens gebundeld in een boekje wat daadwerkelijk wordt uitgegeven. En zo zijn er nog tig van dit soort voorbeelden.
Gerelateerde posts
Web 2.0 marketingHet Business Model van web 2.0
Dell's Ideeënstorm
Reageer
Quote of the day
- A man thinks that by mouthing hard words he understands hard things.
- Herman Melville
Mijn Twitter
- RT @MiamiWeiss: Mobile, der Trend schlechthin. Wer?s nicht glaubt, soll sich mal auf dem Petersplatz umschauen: 2005 vs 2013. http://t.co/H?
22/05/2013 - 23:05
- RT @MiamiWeiss: There is no tablet, mobile or desktop! There is big screen or small screen. #FOWD http://t.co/YmHInnZkM9
22/05/2013 - 22:05
- RT @CarinVVuuren: Mobile first? No, multichannel & multi device is the right approach for development #gartnerAADI @genephifer @Usablenet
17/05/2013 - 17:05
Tagcloud
CMMI Dell Nederlands UvA Web2.0 alignment blog business_model co-creatie crowdsourcing crowdstorming dienstverlening disruptive eGovernment enterprise_architectuur gezond html innovatie internet jos_van_der_loo keuze michelkroon.nl optimalisatie recepten social_networking tagcloud thesis voeding web2.0 zoekmachine
Advertenties
Laatste reacties
-
Done.
Michel, 02/08/2009 - 21:10
-
Hoi Michel, Ester bedoelt waarschijnlijk mij, kan je mijn emaila.......
andere Michel, 02/08/2009 - 14:20
-
Hallo Esther,Dank voor de interesse. Ik ben overigens niet de Mic.......
Michel, 20/07/2009 - 11:11
-
Hoi Michel,
Ik vond het een interessant artikel.
Ben jij de Mic.......
Esther, 19/07/2009 - 12:19
-
Michel, ... en ik heb jouw artikel opgenomen op mijn blog: http:/.......
Marcel Spitz, 27/06/2009 - 20:54