29-11-2006

Yahoo's Pindakaas Manifest

Onlangs is er een memo uitgelekt van de hand van Brad Garlinghouse, één van de directeuren van Yahoo. Het vier pagina's tellende stuk heeft de naam 'The Peanut Butter Manifesto'. Hierin vergelijkt Garlinghouse de activiteiten van Yahoo dun uitgesmeerde pindakaas.
We lack a focused, cohesive vision for our company. We want to do everything and be everything - to everyone. We are scared to be left out. We are reactive instead of charting an unwavering course. We are separated into silos that far too frequently don't talk to each other.
Ook als je op de portal van Yahoo komt, merk je deze verscheidenheid van activiteiten direct. Het bedrijf zou zich volgens Garlinghouse echter moeten richten op drie kernactiviteiten: de zoekmachine, de advertentiemarkt en community-websites.
Yahoo
Eerder schreef Marco Derksen van Marketingfacts dat hij het waarschijnlijk achtte dat Yahoo de slag met Google zou winnen. Zeker gezien het feit dat Yahoo vele op het oog goede aankopen had gedaan zoals Flickr en del.icio.us; hier is tot op heden te weinig mee gedaan. Echter de techniek hebben ze in huis en is vaak ook nog eens beter dan de concurrenten. Zo kwam Yahoo maps als beste uit de bus bij een vergelijking van 'maps' services. Garlinghouse schrijft verder in de memo dat de organisatiestructuur op de schop moet en dat er 15 tot 20% in het personeelsbestand moet worden gesnoeid. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik vraag me echter wel af of Google niet te maken gaat krijgen met dit soort problemen. Zij richten zich de laatste tijd ook immers op veel verschillende diensten.

Gerelateerde posts

Apple meest innovatieve bedrijf?
Het Business Model van web/bubble 2.0 #3
Het geheim van zoekmachine-optimalisatie
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Iemand om de tuin

Quote of the day

Old age is not so bad when you consider the alternatives.
Maurice Chevalier

Advertenties