22-12-2006

Het Business Model van web 2.0

Veel nieuwe internetbedrijven zijn afgelopen tijd ontstaan die zich baseren op de participatie en de content van gebruikers. Deze content wordt ookwel user-generated content (UGC) genoemd. Denk hierbij aan sites zoals Digg, Del.icio.us en Hyves. User-generated content (letterlijk vertaald: Door gebruikers gegenereerde inhoud) is een inhoudelijke bijdrage van een niet-professionele gebruiker aan een on-line medium. Duidelijk is dat sinds het einde van de eerste internethype van eind jaren negentig er veel veranderd is. Echter de vraag blijft bestaan op welke wijze dit soort Web 2.0-bedrijven hun geld verdienen. Met andere woorden: wat is het business model van dit soort bedrijven? Magretta stelt dat een business model antwoorden moet geven op de volgende vragen:

  • Wie zijn de klanten van de onderneming en waar hechten zij waarde aan?
  • Wat is de onderliggende economische logica die verklaart hoe waarde geleverd kan worden aan de klant tegen redelijke kosten?
  • Hoe verdient de onderneming haar geld?

Vooral de laatste vraag vind ik toch de meest interessante. Echter het lijkt er vaak op dat sommige bedrijven geen antwoorden hebben op deze vragen. Onderstaande quote benadrukt dat enige business logica vaak ontbreekt bij dit type bedrijven.

Broadly speaking, the most prevalent Web 2.0 business model is 'if we start a site, offer what it does for free to the public at large, and bring in lots of people that way, then we'll be able to charge advertisers to advertise on it and make money that way' OR 'we'll be able to sell it for a large amount of money to someone else who can figure out how to make money from it. Bron

 User Friendly - Business Model

Hiernaast maakt een groot deel van deze bedrijven gebruik van advertenties om geld te verdienen. Echter veelal zijn de opbrengsten hiervan niet toereikend. De kosten van de hosting en dataverkeer lopen snel op en de inkomsten uit alleen advertenties komen niet substantieel tenzij er een enorm bereik is. Volgens Martijn Staal van Marketingfacts zijn bedrijven, naast advertentie-inkomsten, ook op zoek zijn naar andere inkomstenbronnen . Momenteel is er dus nog veel onduidelijkheid over het business model achter deze Web 2.0 en UGC ontwikkelingen. Wat is user generated content meer dan een vergaarbak aan inhoud? Wat is de waarde voor de gebruiker? Hoe past user generated content in de bedrijfsstrategie en op welke manieren kan er geld verdiend worden; bijvoorbeeld op het gebied van klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie. Ik denk dat we een interessante tijd tegemoet gaan waarin nieuwe business modellen worden ontwikkeld. We moeten echter oppassen dat we niet met een bubble 2.0 komen te zitten.

Verder lezen?

Wikpedia, User Generated Content
Wikpedia, Business Model
Rappa, Business models on the web
Magretta, J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review, mei
TNO - S.Limonard, (2006).Presentatie Business modellen voor UGC

Marketingfacts, Wat is het business model voor User Generated Content?

Het ideale business model voor YouTube?

 

Gerelateerde posts

Het Business Model van web 2.0 #2
Apple meest innovatieve bedrijf?
Het Business Model van web/bubble 2.0 #3
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Boter kaas en

Quote of the day

A lifetime is more than sufficiently long for people to get what there is of it wrong.
Piet Hein

Advertenties