17-01-2007

Het Business Model van web 2.0 #2

Ik schreef al eerder een post over Web 2.0 business modellen. De Italiaanse management consultant Luca Grivet heeft zich eveneens gestort op dit onderwerp zo valt op Frankwatching te lezen.
Web 2.0 Tagcloud
Hij komt uiteindelijk tot een vijftal opbrengstenmodellen voor Web 2.0 services
  • Free (advertising) - Youtube
  • Free to use, pay for related service (support) - MovableType
  • Freemium (pro account) - Flickr, Linkedin
  • Freedom to pay (donate) - Wikipedia
  • Nothing free (pay) - iTunes
Jammer dat de term Business Model plat geslagen wordt als een dubbeltje en dat er niet meer overblijft dan een ordinair verdienmodel. Op Upstream verscheen onlangs een uitgebreide post over Business Models. Op deze post valt te lezen dat volgens Osterwalder een business model, naast het de kostenstructuur en het verdienmodel, ook bestaat uit de structuur van je distributiekanalen, welke marktsegmenten je bedient en hoe je met deze klanten en overige partners omgaat. Een gemiste kans dus dat Grivet niet verder in gaat op zaken zoals UGC, Communities, sponsoring, user-innovation, co-creatie en branded content.

Gerelateerde posts

Het Business Model van web 2.0
Web 2.0 T-Shirts
Het Business Model van web/bubble 2.0 #3
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Joost mag het

Quote of the day

Old age is not so bad when you consider the alternatives.
Maurice Chevalier

Advertenties