08-02-2007

Web 2.0 marketing

Dankzij Web 2.0 is het web niet langer eenrichtingsverkeer. De internetgebruiker anno 2007 wacht niet totdat de informatie naar hem toekomt. Sterker nog, hij schrijft zijn eigen nieuws, houdt weblogs bij, deelt zijn foto’s en ontmoet gelijkgestemden in zogeheten community’s. Dit soort content wordt ook wel User-generated content (UGC) genoemd. Dit soort ontwikkelingen zijn leuk, maar wat kunnen bedrijven daar nu mee? Web 2.0 biedt consumenten al veel nieuwe mogelijkheden maar de zakelijke markt loopt nog achter. Volgens Gartner is Web 2.0 een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven met elkaar en met hun klanten zaken doen. “Er is een verschuiving gaande naar meer open, flexibele modellen, waar de gebruikers invloed op elkaar hebben”, meldt het onderzoeksbureau. Dell is een van de bekendste voorbeelden hoe bedrijven daadwerkelijk om kunnen gaan met UGC. Afgelopen tijd werd er erg negatief geblogd over Dell. In plaats van hierop niet te reageren, opende Dell een eigen blog (www.direct2dell.com) waar ze openheid van zaken proberen te geven. Dit voorbeeld sluit aan bij de achterliggende gedachte van mijn toekomstige thesis (afkomstig van Rene Jansen van Winkwaves). Web 2.0 trends zoals participatie, UGC en collaboratie, hebben invloed op de manier waarop bedrijven informatie delen, communiceren, kennis delen en samenwerken met gebruikers. De vraag daarbij is of bedrijven succesvoller zullen zijn wanneer de investeringen hierin zowel door de organisatie als gebruiker evenredig worden gemaakt. (zie figuur)
Belangrijke vraag op dit moment: "Hoe nu verder; hoe onderzoek je dit?" Andere vraag hierbij is: "Hoe definieer je succes". In de zin van omzet/afzet, naamsbekendheid of wellicht service kwaliteit?

Gerelateerde posts

Het Business Model van web 2.0
Web 2.0 Model
Dell's Ideeënstorm
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Lang leve de

Quote of the day

It's not that I'm afraid to die, I just don't want to be there when it happens.
Woody Allen

Advertenties