05-03-2007
Dell's Ideeënstorm
Dell, regelmatig bekritiseert op internet, heeft naast de weblog direct2dell.com nog een andere instrument gelanceerd om te luisteren naar de feedback van klanten. Dell Ideastorm is een combinatie van een forum en een website zoals Digg.com. Suggesties van gebruikers die de meeste stemmen krijgen komen automatisch boven aan de lijst te staan. Dell wil hiermee ideeën uitwisselen en interacteren met klanten en overige Dell experts. Nieuwe producten en diensten kunnen worden voorgesteld op de website. Dell hoopt dat er hiermee een conversatie rond de ideeën ontstaat; in hippe termen ook wel crowdstorming of crowdsourcing genoemd.

De vraag is of dit ook daadwerkelijk een succes gaat worden. Op het moment lijkt het daar verre van. Het lijkt erop dat niet de Dell 'community' (voor zover die al zou bestaan) reageert op de website maar juist de open-source-community de boventoon voert. De meerderheid van de reacties gaat b.v. over open source software zoals Linux (terwijl dit OS slechts 3,5% marktaandeel heeft!), Firefox en OpenOffice. Hiernaast praat Dell niet terug tegen de gebruikers. Dell geeft hiermee maar weinig aandacht aan de voorgestelde ideeën van de gebruikers. De pagina waarin de voortgang over de voorgestelde ideeën staat beschreven, is zeer summier. Ook op direct2dell.com praat Dell niet terug tegen de gebruikers. Het weblog lijkt meer op een digitale nieuwsbrief. De vraag waarom een laptop zonder OS duurder is dan een laptop met Vista wordt bijvoorbeeld niet beantwoord! Terwijl Dell juist pretendeert openheid van zaken te willen geven met dit initiatief. De gebruikers krijgen naar mijn mening ook te weinig erkenning. Enerzijds geeft Dell aan het belangrijk te vinden om de ideeën van klanten te betrekken maar anderzijds eigent Dell de ideeën keihard toe. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor Dell. Wellicht komt er een stroom van negatieve mond-tot-mond communicatie op gang; zeg maar dag tegen je reputatie.
Gerelateerde posts
Starbucks vraagt hulp van klantenWeb 2.0 marketing
Cases van klant-participatie
Reacties
Erik op 06-03-2007 11:05Volgens mij bedoel je crowdstorming of crowdsourcing... (tenminste, ik ken crowdsurfing alleen van concerten, en dat is inmiddels al een tijdje verboden :) Verder denk ik trouwens dat Dell een jaar of vijf te laat is met dergelijke initiatieven. De slechte reputatie die zij hebben (terecht, want ze geven gewoon schrikbarend slechte service) is nu niet meer te herstellen... Van mij persoonlijk mag Dell heel snel failliet gaan, ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee gehad.
Reageer
Quote of the day
- I feel like a fugitive from the law of averages.
- William H. Mauldin
Mijn Twitter
- RT @MiamiWeiss: Mobile, der Trend schlechthin. Wer?s nicht glaubt, soll sich mal auf dem Petersplatz umschauen: 2005 vs 2013. http://t.co/H?
22/05/2013 - 23:05
- RT @MiamiWeiss: There is no tablet, mobile or desktop! There is big screen or small screen. #FOWD http://t.co/YmHInnZkM9
22/05/2013 - 22:05
- RT @CarinVVuuren: Mobile first? No, multichannel & multi device is the right approach for development #gartnerAADI @genephifer @Usablenet
17/05/2013 - 17:05
Tagcloud
CMMI Dell Nederlands UvA Web2.0 alignment blog business_model co-creatie crowdsourcing crowdstorming dienstverlening disruptive eGovernment enterprise_architectuur gezond html innovatie internet jos_van_der_loo keuze michelkroon.nl optimalisatie recepten social_networking tagcloud thesis voeding web2.0 zoekmachine
Advertenties
Laatste reacties
-
Done.
Michel, 02/08/2009 - 21:10
-
Hoi Michel, Ester bedoelt waarschijnlijk mij, kan je mijn emaila.......
andere Michel, 02/08/2009 - 14:20
-
Hallo Esther,Dank voor de interesse. Ik ben overigens niet de Mic.......
Michel, 20/07/2009 - 11:11
-
Hoi Michel,
Ik vond het een interessant artikel.
Ben jij de Mic.......
Esther, 19/07/2009 - 12:19
-
Michel, ... en ik heb jouw artikel opgenomen op mijn blog: http:/.......
Marcel Spitz, 27/06/2009 - 20:54