15-03-2007

Cases van klant-participatie

Voor mijn thesis ben ik op zoek geweest naar goede voorbeelden waar de klant participeert in processen van communicatie, kennisdeling en samenwerking met organisaties. Het is nog maar een klein overzicht, er zijn ongetwijfeld honderden zo niet duizenden van dit soort initiatieven te vinden. Wie weet er nog enkele?

  • Innocentive: Al veel besproken op deze blog en ontstaan uit het pharmaceutische bedrijf Eli Lilly. Innocentive bestaat uit Seekers en Solvers. Seekers plaatsen een probleem en Solvers gaan het proberen op te lossen. Voor de oplossing bieden ze tussen de 5.000 en 50.000 dollar. Solvers krijgen een privékamer(online) waar ze rustig kunnen werken.
  • Lego: Zo'n beetje het meest bekende voorbeeld. Online je eigen Lego designs maken en wellicht neemt Lego het in productie.
  • Live Simplicity Philips: Deel je ideeën met Philips en denk mee met de ontwikkeling van nieuwe producten.
  • Fluevog: Design je eigen schoenen, open source footwear.
  • Heinz Mum's recipe: Moeders kunnen hun favoriete gerechtje voor hun baby posten en andere moeders kunnen erop stemmen. Bij voldoende stemmen neemt heinz het in productie.

Bron: Open source, co-create, wisdom of crowds, crowd sourcing meer en meer mainstraim

  • Dell Ideastorm: Zie vorige post
  • Dell Direct2dell: Zie vorige post
  • Ducati: Deze Italiaanse moterfabrikant heeft onlangs zijn gehele marketingafdeling de deur uit gedaan en vervangen door een online community. Klanten worden betrokken bij elke stap van productontwerp en marketingcommunicatie. (Favier 2005; In Algesheimer, 2006)
  • Lomo: De Russische camerafabrikant Lomo probeert klanten te betrekken middels de 'Lomographic Society'. Klanten kunnen hier meedoen aan o.a. fotocompetities. Lomo geeft nauwelijks geld uit aan directe marketing maar is succesvol in het ontwikkelen van innovatieve producten en tevens groeit het aantal klanten (Algesheimer, 2006).
  • Chello Webcare: Dit is de vreemde eend in de bijt, maar desalniettemin een zeer interessante case. Het 'UPC webcare team' probeert om zich in discussies op blogs en andere online plaatsen (o.a. op chelloo.com, tweakers.net en kassa.nl) sterk te maken voor tevreden klanten. Het principe is simpel: als er ergens over hen wordt geschreven en er zijn feitelijke losse eindjes, dan pakt dit team het op. Het mooie eraan is dat er al een soort bestaande community is; in tegenstelling tot de Dell aanpak waar ze een community proberen te vormen waar ze grotendeels de open-source 'geeks' aantrekken."

Gerelateerde posts

Dell's Ideeënstorm
Web 2.0 marketing
Web 2.0 Model
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

Op hete kolen

Quote of the day

Hollywood is a place where they'll pay you a thousand dollars for a kiss and fifty cents for your soul.
Marilyn Monroe

Advertenties