15-03-2007
Cases van klant-participatie
Voor mijn thesis ben ik op zoek geweest naar goede voorbeelden waar de klant participeert in processen van communicatie, kennisdeling en samenwerking met organisaties. Het is nog maar een klein overzicht, er zijn ongetwijfeld honderden zo niet duizenden van dit soort initiatieven te vinden. Wie weet er nog enkele?
- Innocentive: Al veel besproken op deze blog en ontstaan uit het pharmaceutische bedrijf Eli Lilly. Innocentive bestaat uit Seekers en Solvers. Seekers plaatsen een probleem en Solvers gaan het proberen op te lossen. Voor de oplossing bieden ze tussen de 5.000 en 50.000 dollar. Solvers krijgen een privékamer(online) waar ze rustig kunnen werken.
- Lego: Zo'n beetje het meest bekende voorbeeld. Online je eigen Lego designs maken en wellicht neemt Lego het in productie.
- Live Simplicity Philips: Deel je ideeën met Philips en denk mee met de ontwikkeling van nieuwe producten.
- Fluevog: Design je eigen schoenen, open source footwear.
- Heinz Mum's recipe: Moeders kunnen hun favoriete gerechtje voor hun baby posten en andere moeders kunnen erop stemmen. Bij voldoende stemmen neemt heinz het in productie.
Bron: Open source, co-create, wisdom of crowds, crowd sourcing meer en meer mainstraim
- Dell Ideastorm: Zie vorige post
- Dell Direct2dell: Zie vorige post
- Ducati: Deze Italiaanse moterfabrikant heeft onlangs zijn gehele marketingafdeling de deur uit gedaan en vervangen door een online community. Klanten worden betrokken bij elke stap van productontwerp en marketingcommunicatie. (Favier 2005; In Algesheimer, 2006)
- Lomo: De Russische camerafabrikant Lomo probeert klanten te betrekken middels de 'Lomographic Society'. Klanten kunnen hier meedoen aan o.a. fotocompetities. Lomo geeft nauwelijks geld uit aan directe marketing maar is succesvol in het ontwikkelen van innovatieve producten en tevens groeit het aantal klanten (Algesheimer, 2006).
- Chello Webcare: Dit is de vreemde eend in de bijt, maar desalniettemin een zeer interessante case. Het 'UPC webcare team' probeert om zich in discussies op blogs en andere online plaatsen (o.a. op chelloo.com, tweakers.net en kassa.nl) sterk te maken voor tevreden klanten. Het principe is simpel: als er ergens over hen wordt geschreven en er zijn feitelijke losse eindjes, dan pakt dit team het op. Het mooie eraan is dat er al een soort bestaande community is; in tegenstelling tot de Dell aanpak waar ze een community proberen te vormen waar ze grotendeels de open-source 'geeks' aantrekken."
Gerelateerde posts
Dell's IdeeënstormWeb 2.0 marketing
Web 2.0 Model
Reageer
Quote of the day
- Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
- Philip K. Dick
Mijn Twitter
- RT @MiamiWeiss: Mobile, der Trend schlechthin. Wer?s nicht glaubt, soll sich mal auf dem Petersplatz umschauen: 2005 vs 2013. http://t.co/H?
22/05/2013 - 23:05
- RT @MiamiWeiss: There is no tablet, mobile or desktop! There is big screen or small screen. #FOWD http://t.co/YmHInnZkM9
22/05/2013 - 22:05
- RT @CarinVVuuren: Mobile first? No, multichannel & multi device is the right approach for development #gartnerAADI @genephifer @Usablenet
17/05/2013 - 17:05
Tagcloud
CMMI Dell Nederlands UvA Web2.0 alignment blog business_model co-creatie crowdsourcing crowdstorming dienstverlening disruptive eGovernment enterprise_architectuur gezond html innovatie internet jos_van_der_loo keuze michelkroon.nl optimalisatie recepten social_networking tagcloud thesis voeding web2.0 zoekmachine
Advertenties
Laatste reacties
-
Done.
Michel, 02/08/2009 - 21:10
-
Hoi Michel, Ester bedoelt waarschijnlijk mij, kan je mijn emaila.......
andere Michel, 02/08/2009 - 14:20
-
Hallo Esther,Dank voor de interesse. Ik ben overigens niet de Mic.......
Michel, 20/07/2009 - 11:11
-
Hoi Michel,
Ik vond het een interessant artikel.
Ben jij de Mic.......
Esther, 19/07/2009 - 12:19
-
Michel, ... en ik heb jouw artikel opgenomen op mijn blog: http:/.......
Marcel Spitz, 27/06/2009 - 20:54