16-04-2008

Starbucks vraagt hulp van klanten

Starbucks is een internationaal concern in koffiewinkels uit de Verenigde Staten. Het bedrijf is in 1971. Ondanks haar relatief korte bestaan beschikt Starbucks over 6216 eigen winkels (cijfers, 2006). Daarnaast zijn er nog 4585 vestigingen die door andere bedrijven worden geëxploiteerd of een joint venture zijn met een andere onderneming. (Bron: Wikipedia)

Starbucks

Maar het gaat blijkbaar niet geweldig met Starbucks. Zo is onlangs aangekondigd dat ze nieuwe strategische initiatieven opstarten aan om aandeelhouderswaarde te verhogen en de voormalige voorzitter Howard Schultz keert terug als CEO. Ze willen een vernieuwde focus op klantervaring en innovatie. Schultz verklaarde dat zijn agenda o.a. de volgende punten omvat:

  • het verbeteren van de huidige staat van de Amerikaanse tak door zich weer te richten op de klantervaring in de winkels, nieuwe producten en winkelontwerpelementen en nieuwe training en hulpmiddelen voor de winkelpartners van het bedrijf om hen te helpen de klant een superieure ervaring te bezorgen;
  • het hervinden van de emotionele binding met klanten en het herstellen van de band die klanten hebben met Starbucks koffie, het merk en de mensen en winkels van Starbucks;
  • het weer op één lijn krijgen van de Starbucks-organisatie, het stroomlijnen van het management om klantgerichte initiatieven beter te kunnen ondersteunen en het opnieuw toewijzen van middelen aan belangrijke waardestuwers.

Bron: Businesswire 

Een van de laatste initiatieven om dit te bewerkstelligen is “My Starbucks Idea”. Starbucks laat gebruikers nieuwe productideeën ontwikkelen op My Starbucks Idea. Doel is consumenten bij iedere stap van het innovatieproces te betrekken. Mensen die mee willen denken moeten zich registreren en maken gebruik van een DIGG-achtig systeem: het idee waar het meest op gestemd wordt, komt bovenaan. Ditzelfde systeem van Salesforce wordt reeds gebruikt door Dell’s Ideastorm. Vervolgens laat Starbucks op de site zien wat er met de succesvolle ideeën wordt gedaan.

Ongeveer dezelfde vragen als bij Dell’s Ideastorm komen bij me op. Is dit nou een authentieke stem van Starbucks of een slimme marketingzet om wat ‘buzz’ op internet te creëren. Ik kan me niet voorstellen dat voor de marketing/innovatie-afdeling van SB deze ideeën totaal nieuw zijn. Gaat SB daadwerkelijk wat doen met de ideeën? “How about a free drink on your birthday?” Wat we tot nu toe bij Dell hebben gezien is niet erg hoopvol. Dell laat weinig van zich horen op de website en het lijstje met Ideas in Action is ronduit treurig te noemen. De meeste ideeën die zijn aangenomen betreffen kleine opmerkingen over de site en dingen die ze al wisten en eenvoudig konden bewerkstelligen. Zo is een populair voorstel, zoals het bestellen van een pc zonder crapware, nog steeds niet mogelijk.

Overige bronnen:

Starbucks aast met MyStarbucksIdea op productideeën van consumenten
Starbucks laat consument ideeen verzinnen

Starbucks adopts IdeaStorm concept

Gerelateerde posts

Dell's Ideeënstorm
Cases van klant-participatie
Het Business Model van web/bubble 2.0 #3
 

Reageer

Naam

Email


Maak het volgende zinnetje af: (tegen de spammers)

De hond in de pot

Quote of the day

Old age is not so bad when you consider the alternatives.
Maurice Chevalier

Advertenties