10-06-2008
Apple meest innovatieve bedrijf?
Voor het vierde achtereenvolgende jaar staat Apple bovenaan de lijst van de 50 meest innovatieve bedrijven. Google en Toyota staan respectievelijk op de tweede en derde plaats. Ook bedrijven zoals 3M, Microsoft en General Electric staan wederom hoog genoteerd. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek uitgevoerd door de Boston Consulting Group en tijdschrift Business Week[1] .
Hoe kan het dat dezelfde bedrijven telkens weer opduiken in dit soort onderzoeken? Waarom is de MP3 speler van Apple, de iPod, veruit de marktleider op dit gebied en kunnen ze opboksen tegen grote electronicabedrijven zoals Philips, Samsung en Sony die als ware het kleine restant van de markt bedienen. Hoe kan het dat luchtvaarmaatschappijen zoals Easyjet en Ryan-air groeien en goed renderen terwijl in dezelfde periode Sabena en Swiss-air failliet gingen? Waarom werd nieuwkomer Dell marktleider in de PC-markt terwijl gevestigde fabrikanten als IBM, en Compaq reeds lang verwikkeld waren in een hevige concurrentiestrijd? En hoe kon Google concurrenten op zoekmachine gebied als Yahoo, Altavista en Lycos in de marge achterlaten?
Hoe komt het dat deze bedrijven zo succesvol zijn in het introduceren van nieuwe innovatieve producten en diensten? Waarom zijn sommige bedrijven innovatiever dan andere? Volgens Chesbrough en Rosenbloom (2002) ligt het antwoord deels verscholen in het business model(len) van de organisatie. Innovatie is volgens hen niet alleen het nieuwe product, dienst of technologie maar omvat vooral het business model van de organisatie. Zij beschouwen een business model in termen van een brug tussen de technische inputs van de onderneming en de economische outputs. Om waarde te halen uit een innovatie, moet een bedrijf in staat zijn om een geschikt nieuw business model te ontwerpen en te implementeren. De vraag rijst: “ Wat zijn de kenmerken van innovatieve business modellen?”.
[1] Most Innovative Companies, Onderzoek: BCG & Business Week, Online beschikbaar: http://www.businessweek.com/print/magazine/content/08_17/b4081061866744.htm
Gerelateerde posts
Scriptie / onderzoek 'Constructie van innovatieve business models - een andere kijk op innovatie' afgerondHet Business Model van web 2.0
Het Business Model van web/bubble 2.0 #3
Reageer
Quote of the day
- A man thinks that by mouthing hard words he understands hard things.
- Herman Melville
Mijn Twitter
- RT @MiamiWeiss: Mobile, der Trend schlechthin. Wer?s nicht glaubt, soll sich mal auf dem Petersplatz umschauen: 2005 vs 2013. http://t.co/H?
22/05/2013 - 23:05
- RT @MiamiWeiss: There is no tablet, mobile or desktop! There is big screen or small screen. #FOWD http://t.co/YmHInnZkM9
22/05/2013 - 22:05
- RT @CarinVVuuren: Mobile first? No, multichannel & multi device is the right approach for development #gartnerAADI @genephifer @Usablenet
17/05/2013 - 17:05
Tagcloud
CMMI Dell Nederlands UvA Web2.0 alignment blog business_model co-creatie crowdsourcing crowdstorming dienstverlening disruptive eGovernment enterprise_architectuur gezond html innovatie internet jos_van_der_loo keuze michelkroon.nl optimalisatie recepten social_networking tagcloud thesis voeding web2.0 zoekmachine
Advertenties
Laatste reacties
-
Done.
Michel, 02/08/2009 - 21:10
-
Hoi Michel, Ester bedoelt waarschijnlijk mij, kan je mijn emaila.......
andere Michel, 02/08/2009 - 14:20
-
Hallo Esther,Dank voor de interesse. Ik ben overigens niet de Mic.......
Michel, 20/07/2009 - 11:11
-
Hoi Michel,
Ik vond het een interessant artikel.
Ben jij de Mic.......
Esther, 19/07/2009 - 12:19
-
Michel, ... en ik heb jouw artikel opgenomen op mijn blog: http:/.......
Marcel Spitz, 27/06/2009 - 20:54