28-08-2009
Gezocht: Nieuw business model
Afgelopen week werd bekend dat Mininova, een van de grootste torrentwebsites van Nederlandse bodem, een bodemprocedure tegen Stichting Brein heeft verloren. Het gevolg hiervan is dat Mininova alle torrents moet verwijderen die naar auteursrechtelijk beschermd materiaal verwijzen.
Volgens de rechtbank moedigt Mininova de gebruikers aan om via de site auteursrechtelijk beschermd materiaal toegankelijk te maken en is de zogenaamde is de 'Notice and Take Down'-werkwijze van Mininova onvoldoende. Verder ga ik op de juridische aspecten niet in. Zie voor discussie en achtergronden hierover bv. op het blog van jurist Engelfriet en tweakers.net. Enfin, er is een grote kans dat Mininova haar deuren kan sluiten of op een andere manier haar geld zal moeten gaan verdienen. En ik ben het overigens niet geheel oneens met het oordeel van de rechtbank. Ik kan me geen enkele ‘rechtvaardiging’ bedenken waarom een commerciële dienst als Mininova zou moeten kunnen bestaan; met advertenties geld verdienen middels het materiaal van anderen.
Wat ik interessanter vind is waarom dit soort sites, maar ook servers en netwerken (Usenet, eDonkey, etc) moeten bestaan? Welke leemte vervullen zij? Stichting Brein heeft in het verleden meer sites en servers offline gehaald en kondigde onlangs aan nog meer websites te willen aanpakken. De vraag is of dit de film- en muziekindustrie gaat helpen. Al bijna 10 jaar geleden werden diensten als Napster en Audiogalaxy aangepakt, en op dit punt staan we nog steeds…. Een nieuwe site is immers zo gestart, ook via de eDonkey/eMule netwerken is nog veel te vinden, via het oude vertrouwde FTP kun je ook prima bestanden uitwisselen met vrienden en kennissen en desnoods gaan we weer uitwisselen met gekopieerde cd & dvd’s.
Lees verder04-06-2009
Scriptie / onderzoek 'Constructie van innovatieve business models - een andere kijk op innovatie' afgerond
Eindelijk is het zover. Mijn scriptie over de ontwikkeling van nieuwe en innovatieve business models is afgerond.
Minisamenvatting van het onderzoek:
De aandacht voor nieuwe business models is groter dan ooit. Organisaties dienen steeds vaker hun concurrentiepositie en strategie aan te passen in een snel veranderende wereld. De huidige kredietcrisis dwingt vele organisaties om strategische aanpassingen te maken. Echter het proces van de totstandkoming van nieuwe business models is niet eenvoudig. De constructie van een nieuw business model is een complex proces. Innovatie en de constructie van nieuwe business models gaan vaak gepaard met een hoge technische complexiteit en een onzekere markt. Er is nog weinig inzicht over de processen van de totstandkoming van nieuwe business models. Wat duidelijk wordt in het onderzoek is dat een nieuw business model verlangt van organisaties dat gebroken wordt met de bestaande denkkaders of mentale modellen. Het bekijken van ontwikkelingen en innovaties vanuit de bsestaande denkkaders is een cognitieve valkuil. Het gaat erom dat juist anders naar de wereld wordt gekeken, grenzen worden verlegd en bestaande veronderstellingen en mentale modellen worden uitgedaagd.
“The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.”
Marcel Proust (1871 - 1922)
De managementsamenvatting, conclusie en voor de liefhebber de literatuurlijst zijn terug te vinden op Scribd.
03-06-2009
KPN Contractverlenging vs. nieuw abonnement
Onlangs bleek dat mijn mobiele-telefoonabonnement af ging lopen. Omdat ik wel interesse had in een nieuwe telefoon, ging ik eens rondkijken op de website van mijn huidige provider KPN. Mijn oog viel al snel op de Nokia 6500 Slide. Een eenvoudig toestel, niet heel veel beter dan mijn huidige Nokia 6300 maar dan met betere camera. Enfin, het is toch wel leuk om af en toe wat nieuws te hebben. Op de website van KPN viel verder te lezen dat deze telefoon gratis is voor nieuwe klanten in combinatie met een 1-jarig 'Flexibel 22,50 abonnement'. Precies wat ik zocht.
Echter niets blijkt minder waar. Voor bestaande klanten geldt dit namelijk niet. Bestaande klanten kunnen gebruik maken van een 'persoonlijke aanbieding'. Het, in mijn ogen, vreemde is dat het aanbod voor bestaande/trouwe klanten niet voordeliger is maar ongunstiger uitpakt.
Deze logica kan ik niet helemaal plaatsen. Immers wegelopende klanten zijn vrijwel onvermijdelijk maar de investering in het terughalen van deze klanten is vaak kleiner dan in het aantrekken van nieuwe klanten (Kotler, 2007). Het kost negen keer zoveel tijd om een nieuwe klant te vinden dan er eentje te behouden. Uit onderzoek van Datamonitor blijkt dat merkloyaliteit belangrijker is dan het aantrekken van nieuwe klanten (Managementsite, 2007). Klanten worden vaak ook winstgevender naarmate zij langer zaken doen met een bedrijf. Een 5% reductie in klantverloop zou de winstgevendheid in diverse bedrijfstakken met maar liefst 25% tot 85% verhogen (dienstenmarketing.web-log.nl). Natuurlijk is KPN niet de enige die op deze wijze handelt. UPC/Chello en andere internet en telecom-aanbieders kunnen er natuurlijk ook wat van. Snelheidsverhogingen die pas na lange tijd voor bestaande klanten worden doorgevoerd etc. Waarom kennen dit soort organisaties geen loyaliteits-voordelen o.i.d.? Bijvoorbeeld na 1 of 2 jaar een korting van x% vergelijkbaar met de no-claim bij autoverzekeringen...
[update]
Vanmiddag nog maar even met KPN gebeld. Blijkt dat ik op een hele omslachtige manier evengoed deze telefoon voor '0,- euro' kan bemachtigen. Ik moet dan een duurder abonnement kiezen, en kan dit vervolgens naar beneden bijstellen. De telefoon is gratis bij een 1-jarig Flexibel 45 abonnement (37,50 per maand). Aanpassen van de bundelhoogte kan bij contractverlenging al na 1 maand, i.t.t bij een nieuw contract. Dan betaal ik dus 18,- extra voor deze telefoon ten opzichte van nieuwe abonnees.
KPN webcare, mochten jullie dit lezen: "Doe mij eens een leuke aanbieding" ;)
14-04-2009
Kranten en innovatie
Het is al een tijd bekend dat het slecht gaat met de Nederlandse kranten. Internet is de gedrukte media al lange tijd voorbijgestreefd als belangrijkste informatiebron voor veel mensen en de kredietcrisis zorgt tevens voor teruglopende advertentie-inkomsten. Anderen stellen dat kranten te uniform aan het worden zijn. “In een krant als de Volkskrant staan tegenwoordig voldoende meninkjes. Maar waar staat de krant nou precies voor? Voor wie komt de krant op?” Echter kranten die zich nadrukkelijk etaleren over wat ze van ontwikkelingen vinden, doen het (relatief) goed. En daar moet wat aan gedaan worden. “Het huidige business model van kranten is toe aan een ‘extreme make-over’. Nieuwe business models moeten worden gezocht die ‘echte’ inkomsten opleveren”, aldus krantenexpert Piet Bakker.
19-02-2009
Case Xerox model 914
De introductie van de Xerox model 914, de eerste automatische kopieerapparaat voor gewoon papier, is volgens Chesbrough & Rosenbloom (2002) een klassiek voorbeeld die de rol van het business model benadrukt. Door het construeren van een nieuw business model rondom de nieuwe printer van Xerox werd het product interessant voor afnemers. Xerox slaagde erin om de nieuwe ontwrichtende technologie succesvol te commercialiseren.
Quote of the day
- I feel like a fugitive from the law of averages.
- William H. Mauldin
Mijn Twitter
- RT @MiamiWeiss: Mobile, der Trend schlechthin. Wer?s nicht glaubt, soll sich mal auf dem Petersplatz umschauen: 2005 vs 2013. http://t.co/H?
22/05/2013 - 23:05
- RT @MiamiWeiss: There is no tablet, mobile or desktop! There is big screen or small screen. #FOWD http://t.co/YmHInnZkM9
22/05/2013 - 22:05
- RT @CarinVVuuren: Mobile first? No, multichannel & multi device is the right approach for development #gartnerAADI @genephifer @Usablenet
17/05/2013 - 17:05
Tagcloud
CMMI Dell Nederlands UvA Web2.0 alignment blog business_model co-creatie crowdsourcing crowdstorming dienstverlening disruptive eGovernment enterprise_architectuur gezond html innovatie internet jos_van_der_loo keuze michelkroon.nl optimalisatie recepten social_networking tagcloud thesis voeding web2.0 zoekmachine
Advertenties
Laatste reacties
-
Done.
Michel, 02/08/2009 - 21:10
-
Hoi Michel, Ester bedoelt waarschijnlijk mij, kan je mijn emaila.......
andere Michel, 02/08/2009 - 14:20
-
Hallo Esther,Dank voor de interesse. Ik ben overigens niet de Mic.......
Michel, 20/07/2009 - 11:11
-
Hoi Michel,
Ik vond het een interessant artikel.
Ben jij de Mic.......
Esther, 19/07/2009 - 12:19
-
Michel, ... en ik heb jouw artikel opgenomen op mijn blog: http:/.......
Marcel Spitz, 27/06/2009 - 20:54