07-09-2006

Getting things done

De term information overload wordt vaak gebruikt om het ontvangen van teveel aan informatie duidelijk te maken. De prestatie van een individu correleert zelfs positief met de hoeveelheid informatie die hij of zij ontvangt tot op een bepaald punt. Wanneer er meer informatie voorbij dit punt komt, zal de prestatie van het individu snel verminderen. Het gebruik van email en de opkomst van talloze weblogs en webfeeds hebben ervoor gezorgd dat de hoeveelheid te verwerken informatie alleen maar groter is geworden. David Allen heeft een methode ontwikkeld om om te gaan met binnenkomende informatie en email. Bij elk bericht dat je binnenkrijgt stel je jezelf twee vragen: "Wat is dit?" en "Wil ik hier iets mee doen?" Zo nee, archiveer of gooi de informatie weg. Zo ja, voer je een van de onderstaande acties uit:
  • Do now: Als het afhandelen van de mail minder dan 2 minuten kost: gelijk doen;
  • Do later or delegate: Als het afhandelen langer dan 2 minuten zou duren: zet het op je to-do lijst of kijk wie het in plaats van jou kan doen;
  • Divert: Wie moet je over deze mail informeren?
Schematisch weergegeven: gtd_flowchart_meereffect_nl.png Veel mensen zijn al lyrisch over deze methode. Sanne Roemen schrijft zelfs op haar blog: Mijn geheugen in mijn hoofd is nu vrij voor het kijken naar de wereld, het opdoen en verwerken van al die indrukken, inspirerende gesprekken voeren, nadenken over belangrijke dingen. Ruimte voor creativiteit, ideeën, mensen, wensen en dromen. Dit klinkt zeker erg mooi. Ik ga het schema printen en ophangen op m'n prikbord. Nu moet ik nog de discipline krijgen om het ook daadwerkelijk te gebruiken.

01-09-2006

Nieuwe layout

Vandaag heb ik even geprutst aan een nieuwe layout. De oude was ik inmiddels weer zat. Er moet nog het een en andere worden veranderd, maar voor vandaag ben ik even door m'n tijd heen. De inspiratie voor de layout heb ik gevonden bij het Leaf theme van Nuclues. Zie hier een voorbeeldje: www.michelkroon.nl/nucleus. Beter goed gestolen dan slecht bedacht

31-08-2006

Het staat in de sterren geschreven

Horoscoop
Niks van gemerkt nog. Mijn vertrouwen in de astrologie is met deze horoscoop toch wel erg afgenomen.

30-08-2006

Bloggend leren

Weblogs en andere sociale software zijn tegenwoordig hot. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er de laatste tijd ook veel onderzoek naar wordt gedaan. Zo ook door Maarten Kremers. Hij heeft een thesis geschreven met als titel 'Bloggend leren' voor zijn opleiding informatiekunde aan de universiteit van Tilburg. Echter om eerlijk te zijn had ik iets meer van de thesis verwacht alleen al om de mooie titel. De uitwerking van 'networked learning' mij iets te summier en ik vraag me af of de keuze van weblog software er in dit verhaal echt toe doet. Hij geeft in zijn scriptie echter wel een mooi overzicht van de diverse functies van weblogs die hij vervolgens weet te koppelen aan de 7 pijlers die Simons (2004) heeft opgesteld over hoe men ICT kan toepassen in het onderwijs:
  • Weblogs zijn ‘native’ aan het web: Weblog zijn ’native’ aan het idee van het web, omdat het dynamisch geheel is, zonder dat hier een strikte regelmatige uitgave is.
  • Weblogs filteren informatie: Het voeren van weblog biedt de mogelijkheid om informatie te filteren, de schrijver verzamelt vanuit zijn optiek het nieuws rondom een bepaald onderwerp. De blogger geeft hier zijn eigen visie en zijn eigen oordeel over.
  • Weblogs voorzien in context: In navolging op het vorige punt kunnen weblogs context verschaffen in het nieuws. Verschillende meningen en opinies kunnen door een weblog verzameld worden, waarbij er hyperlinks naar bronnen staan.
  • Weblogs bieden een mogelijkheid voor een alternatief standpunt: Dit punt sluit aan bij de voorgaande punten, waarbij geldt dat een schrijver een alternatie standpunt kan poneren, al dan niet onderbouwd door andere bronnen.
  • Weblogs bevorderen evaluatie: Schrijver en lezer kunnen lering trekken uit de bronnen. Een schrijver kan een samenvatting en zijn eigen visie weergeven rondom een bepaald onderwerp. De lezer kan deze samenvatting en deze visie zelf nagaan, door de door de schrijver genoemde bronnen na te slaan. Op deze wijze kan een lezer zelf ook een oordeel vellen over het onderwerp en over de visie van de schrijver.
  • Weblogs nodigen uit tot participatie: Bovenstaande punten zijn vooral gezien vanuit de rol van de actieve schrijver en de lezer als lezer van de posts en als lezer van de bronnen. Op deze wijze vormt de lezer zijn eigen mening op basis van meerdere bronnen. De lezer kan hierop aansluitend uiteraard ook de rol van schrijver aannemen en reageren op een blogposting. Op deze wijze ontstaat een levendige discussie, voorzien van meerdere standpunten.
  • Weblogs bevorderen de eigen schrijfkunst: Een goede posting maken is een leertraject voor de schrijver.
Thesis - Bloggend leren

14-08-2006

Windows Vista

Windows Vista is het nieuwe besturingssysteem van Microsoft dat Windows XP en 2003 gaat opvolgen. Vista is veel in het nieuws geweest en het schijnt een soort revolutie te zijn. Belangrijke onderdelen van het besturingssysteem zijn volledig opnieuw geprogrammeerd. Maar wat merkt de gebruiker hier nou van en is Vista echt beter dan 2000 of XP? Momenteel is dit OS nog in betàfase en ik heb mijn hand weten te leggen op beta 2 (build 5308) en heb deze op VMware Workstation 4.5.2 (een soort virtuele PC) weten te installeren. Aan Vista heb ik de aanbevolen 512MB geheugen toegewezen maar de installatie verloopt ontzettend traag; je had zo ongeveer 3x XP kunnen installeren. Opstarten duurt ook een eeuwigheid en muisbewegingen leveren direct een ratelende harde schijf op. M'n PC'tje (Athlon 2600, 512MB) wordt door Microsoft gewaardeerd met slechts een '1' (op schaal van 1 t/m 6). Na het uitzetten van alle eye candy, firewall en Windows Defender gaat het gelukkig iets beter. Laten we hopen dat de snelheid verbeterd bij de uiteindelijke versie. Vista lijkt me op het oog niet veel meer dan een grafische update voor Windows XP. Er zijn echter ook wel wat nieuwe dingen toegevoegd en veranderd:
  • Windows Sidebar: Een balk aan de zijkant van het scherm met miniprogramma’s zoals een klok en RSS feeds.
  • Windows DVD Maker: Zoals de naam al zegt kun je hiermee een film op dvd branden.
  • Internet Explorer 7: Tabbladen en een RSS feed reader zijn toegevoegd; Outlook Express is aangepast en heet nu Windows Mail.
Deze veranderingen zijn echter misschien nieuw voor deze Windows maar bestaan reeds lange tijd. Opera en Firefox hebben al lang RSS ondersteuning en tabbladen. Om een DVD te branden is er al prima software op de markt. De functionaliteit is niet significant toegenomen sinds bijvoorbeeld Windows 2000. Dus wat maakt Vista dan beter? Ook bedrijven hebben geen haast met Vista en hiernaast is de helft van alle pc's niet eens geschikt voor Vista. Waarom zouden gebruikers dan toch een '1GB geheugen PC' moeten aanschaffen en overstappen en is het interessant voor het bedrijfsleven? Volgens Microsoft zijn er een aantal redenen waarom bedrijven over moeten stappen: Windows Vista will help companies be more successful by empowering users to find and use information. Volgens mij is dit nogal een slappe reden. Je kunt mij niet wijsmaken dat iemand beter gebruikt maakt van informatie en productiever wordt omdat diegene Vista gebruikt. Nog wat screenshots:
       
<< < [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] > >>

Quote of the day

A national debt, if it is not excessive, will be to us a national blessing.
Alexander Hamilton

Advertenties