12-06-2006

WK

WK

08-06-2006

Web-log.nl

Chyi (2005) geeft aan dat de bereidwilligheid om te betalen voor content zeer laag is op het internet. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat er erg veel aanbieders zijn van gratis content, zoals nieuws, op het internet. Stel dat een aanbieder 1 cent meer zou vragen voor de content dan zou de vraag totaal afnemen; de prijselasiticiteit van het informatieproduct is oneindig. De online encyclopedie Encarta van Microsoft is hier een goed voorbeeld van. Microsoft Encarta voelt ongetwijfeld de hete adem van Wikipedia in haar nek. Voorheen bood Encarta slechts een klein deel van de content gratis aan en de overige content was voorbehouden aan ‘premium’ gebruikers. aangepast op de bezoekers. Maar wie betaald hier nou voor als alles gratis is op te vragen op Wikipedia?
web-log.nl
Ook web-log.nl heeft zichzelf onlangs in de nesten gewerkt. Ze hebben nu nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd. Het gratis introabonnement staat toe dat webloggers nog maar aan 20MB tekst en afbeeldingen kunnen gebruiken. Bij het basic abonnement krijg je voor 2,95 per maand 100MB opslagruimte. Enkele leden die al enige tijd van weblog.nl gebruik maken gebruiken al een stuk meer dan deze 20MB en moeten noodgedwongen een betaald abonnement nemen. Velen zijn hierdoor overgestapt naar de concurrent punt.nl. Ik zie de toekomst van web-log.nl somber in, ze zouden zich wellicht beter kunnen richten op een businessmodel gericht op advertentie-inkomsten.

08-06-2006

Nieuwe inkomstenbron voor Hyves

Er zijn momenteel hoofdzakelijk twee web 2.0 strategieen, een gebaseerd op technologie en het andere op netwerkeffecten (Yarmosh, 2005). De technologie gebaseerde strategie is een hoofdzakelijk gebaseerd rond vernieuwing van technologie. De diensten zijn bijzonder nuttig en bieden vaak functionaliteit die meestal niet ergens anders wordt aangeboden. De zogenaamde 'bells and whistles' zijn alleen toegankelijk voor betaalde 'premium' gebruikers. Goede voorbeelden hiervan zijn Flickr en Skype. Het Flickr pro-account biedt meer mogelijkheden voor opslag van foto's. Skype biedt met Skypin een echt telefoonnummer waarop je gebeld kan worden via een normale telefoon. De netwerkeffect gefocuste strategie is gebaseerd op gebruikers en gebruikerinteractie. De waarde van een goed neemt toe met het aantal gebruikers. Uiteraard is technologie ook belangrijk bij deze strategie maar hier ligt niet de focus; de technologie faciliteerd als ware de strategie. Inkomsten worden gegenereerd met advertenties aangepast op de bezoekers. Voorbeelden hiervan zijn tweakers.net en MySpace. De content blijft gratis omdat de site voorzien is met advertenties. Maar ook in deze strategie kun je 'premium' accounts aanbieden waardoor je bijvoorbeeld meer mogelijkheden hebt en de advertenties niet worden weergegeven.

Hyves

Hyves heeft ervoor gekozen om niet langer afhankelijk te zijn van advertentieinkomsten; ze hebben recentelijk een zogenaamd Goldmembership geintroduceerd, waarmee een eigenaar van een profiel een lading extra mogelijkheden krijgt voor een bedrag van 25 euro. Hyves heeft momenteel zo'n miljoen leden en 900.000 actieve leden; tel uit je winst. Interessant is de optie dat je te zien krijgt wie jouw profiel bekeken heeft. Op hyped.nl wordt aangegeven dat het introduceren van zo'n premium account ook nadelig kan uitpakken. Friendster ging ten onder aan deze functie. Friendster liet plotseling aan gebruikers zien wie hun profielen bezochten. Daar schrokken gebruikers enorm van. Resultaat: enorme daling in pageviews en boze reacties. Lees meer: marketingfacts.nl, hyped.nl

07-06-2006

UBB code

Je kunt gebruik maken van zogenaamde UBB codes als je een reactie wilt schrijven. UBB codes zijn speciale 'tags' die gebruikt worden om een tekstbericht op te maken. Vaak wordt UBB gebruikt als vervanger voor HTML, omdat het gebruik van HTML en dus ook Javascript beveiligingsrisico's met zich meebrengt. Hierdoor kun je hier geen HTML gebruiken. Hoe werkt het nu? Alle UBB codes hebben het volgende formaat: ze bestaan uit een openingstags, een tekst en een sluittag. De tags worden omsloten door 2 rechte haken, dus [ en ]. Een sluittag wordt vooraf gegaan door een /. Nu klinkt dit waarschijnlijk allemaal erg vaag. Daarom hieronder de tags die gebruikt kunnen worden. Er zijn nog veel meer UBB tags, maar dit zijn de enige die hier kunnen worden gebruikt.
UBB code

07-06-2006

Reactie-mogelijkheid toegevoegd

Een bijzonder verschijnsel van het weblog ten opzichte van de traditionele homepage, waar mensen meestal iets over zichzelf en over hobby's vertellen, is dat de webpagina niet alleen een zendende rol heeft in de communicatie, maar ook een ontvangende rol. Op die manier kan er dialoog ontstaan tussen de auteur en de lezer in het weblog. (Wijnia, 2004)

Tot dusverre ontbrak deze mogelijkheid op michelkroon.nl. Maar ik heb dit toch maar even toegevoegd. Een andere reden hiervoor is dat het mij wellicht kan helpen bij het schrijven van m'n thesis, als ik eindelijk eens tot een onderwerpkeuze ben gekomen. Een weblog is een zeer geschikt middel voor reflectie op bepaalde onderwerpen. Waarover gereflecteerd wordt, is aan de auteur. De één gebruikt het weblog als een verslag van het dagelijkse leven, tot en met de bezoekjes aan het toilet aan toe. (Wijnia, 2004) Als definitie van reflectie wordt de volgende formulering voorgesteld. Reflectie is een activiteit waarbij je naar aanleiding van een gebeurtenis of situatie in dialoog treedt met jezelf en daarbij doelgericht en gerelateerd aan een vroeg of laat te ondernemen actie terugblikt op eerder opgedane ervaring. Deze activiteit kan weer aanleiding geven tot nieuwe ervaringen en daarmee verdergaande reflectie. (Vos & Vlas, 2000) Enkele studiegenoten van mij, Paul Blokland, Tim Hoogenboom, Martin Kloos, en Bas Reus, gebruiken hun weblog reeds al om de resultaten van hun thesis op te kalken. En ik denk dat het hen helpt bij het schrijven van hun thesis en tot het komen van nieuwe inzichten. De weblogs zijn sowieso een bezoekje waard. Martin Kloos' onderzoek gaat over Web 2.0 (sociale software) in het perspectief van 'Communities of Practice' van Wenger.

<< < [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] > >>

Quote of the day

Economics is extremely useful as a form of employment for economists.
John Kenneth Galbraith

Advertenties