16-04-2008

Starbucks vraagt hulp van klanten

Starbucks is een internationaal concern in koffiewinkels uit de Verenigde Staten. Het bedrijf is in 1971. Ondanks haar relatief korte bestaan beschikt Starbucks over 6216 eigen winkels (cijfers, 2006). Daarnaast zijn er nog 4585 vestigingen die door andere bedrijven worden geëxploiteerd of een joint venture zijn met een andere onderneming. (Bron: Wikipedia)

Starbucks

Maar het gaat blijkbaar niet geweldig met Starbucks. Zo is onlangs aangekondigd dat ze nieuwe strategische initiatieven opstarten aan om aandeelhouderswaarde te verhogen en de voormalige voorzitter Howard Schultz keert terug als CEO. Ze willen een vernieuwde focus op klantervaring en innovatie. Schultz verklaarde dat zijn agenda o.a. de volgende punten omvat:

  • het verbeteren van de huidige staat van de Amerikaanse tak door zich weer te richten op de klantervaring in de winkels, nieuwe producten en winkelontwerpelementen en nieuwe training en hulpmiddelen voor de winkelpartners van het bedrijf om hen te helpen de klant een superieure ervaring te bezorgen;
  • het hervinden van de emotionele binding met klanten en het herstellen van de band die klanten hebben met Starbucks koffie, het merk en de mensen en winkels van Starbucks;
  • het weer op één lijn krijgen van de Starbucks-organisatie, het stroomlijnen van het management om klantgerichte initiatieven beter te kunnen ondersteunen en het opnieuw toewijzen van middelen aan belangrijke waardestuwers.

Bron: Businesswire 

Een van de laatste initiatieven om dit te bewerkstelligen is “My Starbucks Idea”. Starbucks laat gebruikers nieuwe productideeën ontwikkelen op My Starbucks Idea. Doel is consumenten bij iedere stap van het innovatieproces te betrekken. Mensen die mee willen denken moeten zich registreren en maken gebruik van een DIGG-achtig systeem: het idee waar het meest op gestemd wordt, komt bovenaan. Ditzelfde systeem van Salesforce wordt reeds gebruikt door Dell’s Ideastorm. Vervolgens laat Starbucks op de site zien wat er met de succesvolle ideeën wordt gedaan.

Ongeveer dezelfde vragen als bij Dell’s Ideastorm komen bij me op. Is dit nou een authentieke stem van Starbucks of een slimme marketingzet om wat ‘buzz’ op internet te creëren. Ik kan me niet voorstellen dat voor de marketing/innovatie-afdeling van SB deze ideeën totaal nieuw zijn. Gaat SB daadwerkelijk wat doen met de ideeën? “How about a free drink on your birthday?” Wat we tot nu toe bij Dell hebben gezien is niet erg hoopvol. Dell laat weinig van zich horen op de website en het lijstje met Ideas in Action is ronduit treurig te noemen. De meeste ideeën die zijn aangenomen betreffen kleine opmerkingen over de site en dingen die ze al wisten en eenvoudig konden bewerkstelligen. Zo is een populair voorstel, zoals het bestellen van een pc zonder crapware, nog steeds niet mogelijk.

Overige bronnen:

Starbucks aast met MyStarbucksIdea op productideeën van consumenten
Starbucks laat consument ideeen verzinnen

Starbucks adopts IdeaStorm concept

27-03-2008

Site update

Zoals je kunt zien is de site een klein beetje veranderd. Op het eerste gezicht lijkt er misschien weinig veranderd. De site is iets breder geworden. Weinig mensen zitten op een resolutie van 800*600 te werken, dus horizontaal scrollen lijkt me geen issue meer.  Verder zijn het gastenboek, fotoalbum, en m'n favoriete Youtube filmjes verdwenen. Voor dit soort zaken is Hyves immers uitgevonden.

Achter de schermen is er echter meer veranderd. Doordat er jarenlang aan de site gesleuteld is, was de PHP en HTML spaghetti niet meer te overzien. Daarom ben ik vanaf vrijwel 0 begonnen en is alles opnieuw gebouwd. De website draait nu op 'LuMomm CMS' aangevuld met een blog plugin. Achter de schermen is het daardoor makkelijker en sneller geworden om de site aan te passen en posts toe te voegen. Het ontwerp zit flexibeler in elkaar zodat b.v. layout- wijzigingen makkelijker te realiseren. Tevens is het mogelijk om 'gewone' (content-)pagina's aan de site toe te voegen zonder rompslomp.

17-03-2008

Het geheim van zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimalisation) genoemd, is het gehele traject van het beter vindbaar maken van websites in zoekmachines. Zoekmachine- optimalisatie is daarom eigenlijk een verkeerd gebruikte term; het zijn immers niet te zoekmachines die worden geoptimaliseerd maar de websites welke via zoekmachines gevonden worden. Wanneer je bedenkt dat het merendeel van de bezoekers via een zoekmachine op een website belandt, dan kun je wel nagaan hoe belangrijk SEO is geworden. Sommige websites proberen de zoekresultaten van de zoekmachines in hun voordeel te beïnvloeden door gebruik te maken van truukjes; zo vermelden sommige websites in de metatags vele honderden woorden. Een andere truc is het gebruik van onzichtbare content. Deze content is dan wel voor de zoekmachine zichtbaar, maar niet voor de bezoeker. Tegenwoordig trappen zoekmachines hier echter niet meer in.

Wat niet goed werkt:

  • Inhoud/content voorschotelen aan de zoekmachine die niet zichtbaar is voor de gewone bezoekers;
  • Keyword spamming in verborgen tags;
  • Loze keywords opnemen in je meta-tags die niet terug komen in de site zelf.

Wat wel lijkt te werken:

  • Semantisch opgezette HTML (correct gebruik van H1, H2, alt, title -tags e.d.)
  • Goede titel voor de inhoud
  • Goede meta-tags in de header gerelateerd aan de content
  • Vriendelijke URL's gebruiken ipv www.site.com/page345.php?id=345445
  • Pakkende titels
  • Keyword gebruik in de teksten en titels
  • Zorg voor een goede keyword dichtheid
  • Gebruik variaties op je keyword
  • Gebruik van XML sitemaps , robots.txt
  • Geef nofollow tags mee aan alles pagina’s die niet belangrijk zijn:
  • Zorg dat via de index eigenlijk elke pagina te breiken is.
  • Zorg voor kwalitatieve inkomende links
  • Update regelmatig
  • Link populariteit van de website
  • Anker tekst van inkomende links
  • Link populariteit binnen de website (internet linkstructuur)
  • Leeftijd van de website
  • Relevantie van inkomende links
  • Linkpopulariteit van de website binnen hetzelfde onderwerp

Lees meer:
Google - Cloaking, sneaky Javascript redirects, and doorway pages

Google - How can I create a Google-friendly URL structure?
Google - Hidden text and links
Google - Creating a Google-friendly site
Wikipedia: Zoekmachine optimalisatie
Marketingfacts: Zoekmachines en bezoekers overtuigen?

HTML: Semantiek, waarom zou je?
SEO Handleiding: Extern of internet backlinks

Karel Geenen - Zoekmachine optimalisatie voor Weblog’s
Karel Geenen - Deze punten bepalen je ranking binnen Google

Karel Geenen - De basis van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine-gebruik statistieken

29-02-2008

De volwassenheid van Enterprise Argitectuur/Arsjitectuur

Met dit berichtje wil ik even de aandacht vestigen op de Thesis van Jos van der Loo. Nadat hij z'n thesis succesvol heeft afgerond heeft hij z'n bevindingen gepubliceerd op KnowledgeCafe en zijn eigen website: enterprisearchitectuur.net.

Eindelijk is het zover, gedeelten van mijn scriptie worden op deze site gepubliceerd. Het is nogal wat werk dus kom regelmatig kijken voor updates! Onder het kopje onderwerpen vindt u de verschillende theorieën, modellen en onderzoeksresultaten. Met dit onderzoek (cijfer 8.5) is tevens mijn master studie aan de Universiteit van Amsterdam afgerond.
Op deze website staat de volwassenheid van enterprise architectuur centraal. Bij dit vraagstuk wordt het CMMI-model geprojecteerd op de architectuurprocessen van een organisatie. Aan de hand van een analyse van deze twee onderzoeksgebieden is een nieuw conceptueel model ontwikkeld dat empirisch getoetst is door middel van kwalitatieve interviews bij zes organisaties. Analyse van enterprise architectuur Om een invulling te geven aan dit vraagstuk zijn eerst de bestaande inzichten en theorieën op het gebied van enterprise architectuur geanalyseerd. Enterprise architectuur is een coherente, consistente verzameling principes, verbijzonderd naar uitgangspunten, regels, standaarden en richtlijnen, die beschrijft hoe de organisatie, de informatievoorziening, de applicaties en de infrastructuur hun vorm hebben gekregen en hoe zij zich voordoen in het gebruik.[...]

Analyse van CMMI De volgende stap in het onderzoek was het identificeren van volwassenheidsmodellen die gebruikt konden worden voor enterprise architectuur. Deze speurtocht leidde tot het Capability Maturity Model Integration (CMMI) model van het Software Engineering Insitute (SEI). Dit model is als uitgangspunt genomen omdat het CMMI het meest bekende en gebruikte model is om de volwassenheid te meten van een organisatie. Het CMMI-model is in eerste instantie ontwikkeld om de volwassenheid van softwareontwikkeling te meten. Het doel van de thesis is als volgt: De theorie over Architecture Maturity Modellen verrijken door een overzicht te geven van de huidige bestaande modellen, deze te analyseren en een volwassenheidsmodel voor enterprise architectuur te ontwikkelen op basis van de Capability Maturity Model Integration (CMMI) structuur en aanpak.[...]

23-10-2007

Personeel in Vorm

Personeel In vorm, het broertje van Gezond In Vorm staat nu ook online. Personeel in Vorm richt zich net zoals Gezond in Vorm op gezonden voeding. Echter deze site is in het bijzonder gericht op bedrijven.

 Personeel in Vorm

Gezonde werknemers leveren een gezond bedrijfsresultaat: ze presteren beter en verzuimen minder. Gezond eten en regelmatig bewegen zijn hierbij belangrijk. Werknemers die gevarieerd, niet te vet en te veel eten en regelmatig bewegen voelen zich gezonder en energieker en lopen minder risico op overgewicht.
<< < [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] > >>

Quote of the day

When it is not necessary to make a decision, it is necessary not to make a decision.
Lord Falkland

Advertenties