22-12-2006
Het Business Model van web 2.0
Veel nieuwe internetbedrijven zijn afgelopen tijd ontstaan die zich baseren op de participatie en de content van gebruikers. Deze content wordt ookwel user-generated content (UGC) genoemd. Denk hierbij aan sites zoals Digg, Del.icio.us en Hyves. User-generated content (letterlijk vertaald: Door gebruikers gegenereerde inhoud) is een inhoudelijke bijdrage van een niet-professionele gebruiker aan een on-line medium. Duidelijk is dat sinds het einde van de eerste internethype van eind jaren negentig er veel veranderd is. Echter de vraag blijft bestaan op welke wijze dit soort Web 2.0-bedrijven hun geld verdienen. Met andere woorden: wat is het business model van dit soort bedrijven? Magretta stelt dat een business model antwoorden moet geven op de volgende vragen:
- Wie zijn de klanten van de onderneming en waar hechten zij waarde aan?
- Wat is de onderliggende economische logica die verklaart hoe waarde geleverd kan worden aan de klant tegen redelijke kosten?
- Hoe verdient de onderneming haar geld?
Vooral de laatste vraag vind ik toch de meest interessante. Echter het lijkt er vaak op dat sommige bedrijven geen antwoorden hebben op deze vragen. Onderstaande quote benadrukt dat enige business logica vaak ontbreekt bij dit type bedrijven.
Broadly speaking, the most prevalent Web 2.0 business model is 'if we start a site, offer what it does for free to the public at large, and bring in lots of people that way, then we'll be able to charge advertisers to advertise on it and make money that way' OR 'we'll be able to sell it for a large amount of money to someone else who can figure out how to make money from it. Bron
Hiernaast maakt een groot deel van deze bedrijven gebruik van advertenties om geld te verdienen. Echter veelal zijn de opbrengsten hiervan niet toereikend. De kosten van de hosting en dataverkeer lopen snel op en de inkomsten uit alleen advertenties komen niet substantieel tenzij er een enorm bereik is. Volgens Martijn Staal van Marketingfacts zijn bedrijven, naast advertentie-inkomsten, ook op zoek zijn naar andere inkomstenbronnen . Momenteel is er dus nog veel onduidelijkheid over het business model achter deze Web 2.0 en UGC ontwikkelingen. Wat is user generated content meer dan een vergaarbak aan inhoud? Wat is de waarde voor de gebruiker? Hoe past user generated content in de bedrijfsstrategie en op welke manieren kan er geld verdiend worden; bijvoorbeeld op het gebied van klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie. Ik denk dat we een interessante tijd tegemoet gaan waarin nieuwe business modellen worden ontwikkeld. We moeten echter oppassen dat we niet met een bubble 2.0 komen te zitten.
Verder lezen?
Wikpedia, User Generated Content
Wikpedia, Business Model
Rappa, Business models on the web
Magretta, J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review, mei
TNO - S.Limonard, (2006).Presentatie Business modellen voor UGC
Marketingfacts, Wat is het business model voor User Generated Content?
Het ideale business model voor YouTube?
22-12-2006
Prettige Kerstdagen

Yes, Christmas traditions pass from generation to generation. But 2006 finds Santa visiting some very naughty children playing with YouTube, digital editing software, and a wicked imagination. Theyre dreaming of a Christmas thats web 2.0 with networked audiences re-interpreting all the classic holiday specials.
Klik hier voor de filmpjes.12-12-2006
De paradox van keuze
- Paralysis: so many options that you end up not making a choice. A grocery store alternated allowing customers to sample 24 different flavors of jam & 6 different flavors of jam. With 24, more people came to the table but 1/10th as many people bought jam.
- Decision Quality: when presented with too many options, we do not use difficult criteria to decide but choose on the basis of what is most simple.
- Decision Satisfaction: Even when people have chosen well, they are dissatisfied with their results. When you give people lots of options, they will get a better result. But they will feel worse due to regret and anticipated regret. If you did not examine ALL options, you assume one or more might have been better. This reflects opportunity costs: the reduction of value through comparison to other options.
- Escalation of expectations: the availability of many choices increases expectations. When things were worse (less choices): it was easier to exceed expectations (now as high as possible). There are no pleasant surprises left.
- Maximizer Impact: too many choices is an issue for people whose aim in life is to get the best (maximizers). How do you know if you got the best? You actually need to look at every possibility by making an exhaustive search. There is virtually no area where maximizing makes sense.
- Leakage: the conditions present when people are making a choice do not stop exerting influence after a choice has been made. People are less satisfied due to regret or missed opportunities and this dissatisfaction extends after the choice to the actual experience.

07-12-2006
Herfst
01-12-2006
694 miljoen potentiele klanten
Quote of the day
- I don't care what is written about me so long as it isn't true.
- Dorothy Parker
Mijn Twitter
- RT @MiamiWeiss: Mobile, der Trend schlechthin. Wer?s nicht glaubt, soll sich mal auf dem Petersplatz umschauen: 2005 vs 2013. http://t.co/H?
22/05/2013 - 23:05
- RT @MiamiWeiss: There is no tablet, mobile or desktop! There is big screen or small screen. #FOWD http://t.co/YmHInnZkM9
22/05/2013 - 22:05
- RT @CarinVVuuren: Mobile first? No, multichannel & multi device is the right approach for development #gartnerAADI @genephifer @Usablenet
17/05/2013 - 17:05
Tagcloud
CMMI Dell Nederlands UvA Web2.0 alignment blog business_model co-creatie crowdsourcing crowdstorming dienstverlening disruptive eGovernment enterprise_architectuur gezond html innovatie internet jos_van_der_loo keuze michelkroon.nl optimalisatie recepten social_networking tagcloud thesis voeding web2.0 zoekmachine
Advertenties
Laatste reacties
-
Done.
Michel, 02/08/2009 - 21:10
-
Hoi Michel, Ester bedoelt waarschijnlijk mij, kan je mijn emaila.......
andere Michel, 02/08/2009 - 14:20
-
Hallo Esther,Dank voor de interesse. Ik ben overigens niet de Mic.......
Michel, 20/07/2009 - 11:11
-
Hoi Michel,
Ik vond het een interessant artikel.
Ben jij de Mic.......
Esther, 19/07/2009 - 12:19
-
Michel, ... en ik heb jouw artikel opgenomen op mijn blog: http:/.......
Marcel Spitz, 27/06/2009 - 20:54