22-12-2006

Het Business Model van web 2.0

Veel nieuwe internetbedrijven zijn afgelopen tijd ontstaan die zich baseren op de participatie en de content van gebruikers. Deze content wordt ookwel user-generated content (UGC) genoemd. Denk hierbij aan sites zoals Digg, Del.icio.us en Hyves. User-generated content (letterlijk vertaald: Door gebruikers gegenereerde inhoud) is een inhoudelijke bijdrage van een niet-professionele gebruiker aan een on-line medium. Duidelijk is dat sinds het einde van de eerste internethype van eind jaren negentig er veel veranderd is. Echter de vraag blijft bestaan op welke wijze dit soort Web 2.0-bedrijven hun geld verdienen. Met andere woorden: wat is het business model van dit soort bedrijven? Magretta stelt dat een business model antwoorden moet geven op de volgende vragen:

  • Wie zijn de klanten van de onderneming en waar hechten zij waarde aan?
  • Wat is de onderliggende economische logica die verklaart hoe waarde geleverd kan worden aan de klant tegen redelijke kosten?
  • Hoe verdient de onderneming haar geld?

Vooral de laatste vraag vind ik toch de meest interessante. Echter het lijkt er vaak op dat sommige bedrijven geen antwoorden hebben op deze vragen. Onderstaande quote benadrukt dat enige business logica vaak ontbreekt bij dit type bedrijven.

Broadly speaking, the most prevalent Web 2.0 business model is 'if we start a site, offer what it does for free to the public at large, and bring in lots of people that way, then we'll be able to charge advertisers to advertise on it and make money that way' OR 'we'll be able to sell it for a large amount of money to someone else who can figure out how to make money from it. Bron

 User Friendly - Business Model

Hiernaast maakt een groot deel van deze bedrijven gebruik van advertenties om geld te verdienen. Echter veelal zijn de opbrengsten hiervan niet toereikend. De kosten van de hosting en dataverkeer lopen snel op en de inkomsten uit alleen advertenties komen niet substantieel tenzij er een enorm bereik is. Volgens Martijn Staal van Marketingfacts zijn bedrijven, naast advertentie-inkomsten, ook op zoek zijn naar andere inkomstenbronnen . Momenteel is er dus nog veel onduidelijkheid over het business model achter deze Web 2.0 en UGC ontwikkelingen. Wat is user generated content meer dan een vergaarbak aan inhoud? Wat is de waarde voor de gebruiker? Hoe past user generated content in de bedrijfsstrategie en op welke manieren kan er geld verdiend worden; bijvoorbeeld op het gebied van klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie. Ik denk dat we een interessante tijd tegemoet gaan waarin nieuwe business modellen worden ontwikkeld. We moeten echter oppassen dat we niet met een bubble 2.0 komen te zitten.

Verder lezen?

Wikpedia, User Generated Content
Wikpedia, Business Model
Rappa, Business models on the web
Magretta, J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review, mei
TNO - S.Limonard, (2006).Presentatie Business modellen voor UGC

Marketingfacts, Wat is het business model voor User Generated Content?

Het ideale business model voor YouTube?

 

22-12-2006

Prettige Kerstdagen

Prettige Kerstdagen
De kerstdagen krijgen ook al een 2.0 tintje. Op pixelpanic.be kun je nu een social networking kerstkaart versturen. Het werkt heel eenvoudig: verstuur de kerstkaart naar één persoon naar keuze en kijk vervolgens welke weg de kaart volgt op het internet. Dit idee lijkt aardig op de theorie van Six Degrees of Separation. Ook is er genoeg UGC (user generated content) te vinden over de kerst.

Yes, Christmas traditions pass from generation to generation. But 2006 finds Santa visiting some very naughty children playing with YouTube, digital editing software, and a wicked imagination. They’re dreaming of a Christmas that’s web 2.0 — with networked audiences re-interpreting all the classic holiday specials.

Klik hier voor de filmpjes.

12-12-2006

De paradox van keuze

Via het weblog van PPMC kwam ik bij een aardig artikel over het maken van keuzes bij een groot aanbod. De strekking van het verhaal is dat het hebben van keuzes goed is, maar dat er ook een negatieve kant heeft:
  • Paralysis: so many options that you end up not making a choice. A grocery store alternated allowing customers to sample 24 different flavors of jam & 6 different flavors of jam. With 24, more people came to the table but 1/10th as many people bought jam.
  • Decision Quality: when presented with too many options, we do not use difficult criteria to decide but choose on the basis of what is most simple.
  • Decision Satisfaction: Even when people have chosen well, they are dissatisfied with their results. When you give people lots of options, they will get a better result. But they will feel worse due to regret and anticipated regret. If you did not examine ALL options, you assume one or more might have been better. This reflects opportunity costs: the reduction of value through comparison to other options.
  • Escalation of expectations: the availability of many choices increases expectations. When things were worse (less choices): it was easier to exceed expectations (now as high as possible). There are no pleasant surprises left.
  • Maximizer Impact: too many choices is an issue for people whose aim in life is to get the best (maximizers). How do you know if you got the best? You actually need to look at every possibility by making an exhaustive search. There is virtually no area where maximizing makes sense.
  • Leakage: the conditions present when people are making a choice do not stop exerting influence after a choice has been made. People are less satisfied due to regret or missed opportunities and this dissatisfaction extends after the choice to the actual experience.
Verward! Zo herkenbaar dit. Mijn abonnement voor m'n telefoon is 2 maanden terug afgelopen en ik wil toch wel wat nieuws uitzoeken. Ik heb inmiddels de sites van alle providers bekeken en van diverse winkels zoals t for telecom en Belcompany en tig abonnementen en toestellen 'proberen' te vergelijken. Maar heb nog steeds geen keuze kunnen maken! En hetzelfde geldt overigens voor het overstappen van Chello naar ADSL. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

07-12-2006

Herfst

Het is december, en de herfst is begonnen
Herfst
Dit hoorde ik vanochtend iemand op de radio zeggen. Ik ben benieuwd wanneer de winter dan gaat beginnen. Ergens in april misschien?

01-12-2006

694 miljoen potentiele klanten

694 Million People Currently Use the Internet Worldwide
Dit was de uitkomst van onderzoek naar internetgebruik door het Amerikaanse onderzoeksbureau comScore Networks. Verder kwam er uit het onderzoek dat Het internetgebruik in Nederland ten opzichte van andere landen hoog is. Elf miljoen Nederlanders boven de 15 jaar brengen gemiddeld 43,5 uur per maand door op het internet. De Nederlanders worden wat internetgebruik betreft alleen overtroffen door de Israëli's (57,5 uur), Finnen (49,3 uur) en Zuid-Koreanen (47,2 uur). Op zich zijn dit geen schokkende cijfers. Maar het is wel iets om even bij stil te staan. Hoewel we nog steeds het het liefst onze aankopen doen bij de winkel om de hoek is de omzet van de thuiswinkelbranche met 25% gestegen In het eerste halfjaar van 2006 hebben ruim vijf miljoen mensen online aankopen gedaan. De gemiddelde koper besteedde 259 euro. Maar waarom manifesteren sommige bedrijven zich zo matig op internet?
<< < [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] > >>

Quote of the day

Hollywood is a place where they'll pay you a thousand dollars for a kiss and fifty cents for your soul.
Marilyn Monroe

Advertenties