29-11-2006

Yahoo's Pindakaas Manifest

Onlangs is er een memo uitgelekt van de hand van Brad Garlinghouse, één van de directeuren van Yahoo. Het vier pagina's tellende stuk heeft de naam 'The Peanut Butter Manifesto'. Hierin vergelijkt Garlinghouse de activiteiten van Yahoo dun uitgesmeerde pindakaas.
We lack a focused, cohesive vision for our company. We want to do everything and be everything - to everyone. We are scared to be left out. We are reactive instead of charting an unwavering course. We are separated into silos that far too frequently don't talk to each other.
Ook als je op de portal van Yahoo komt, merk je deze verscheidenheid van activiteiten direct. Het bedrijf zou zich volgens Garlinghouse echter moeten richten op drie kernactiviteiten: de zoekmachine, de advertentiemarkt en community-websites.
Yahoo
Eerder schreef Marco Derksen van Marketingfacts dat hij het waarschijnlijk achtte dat Yahoo de slag met Google zou winnen. Zeker gezien het feit dat Yahoo vele op het oog goede aankopen had gedaan zoals Flickr en del.icio.us; hier is tot op heden te weinig mee gedaan. Echter de techniek hebben ze in huis en is vaak ook nog eens beter dan de concurrenten. Zo kwam Yahoo maps als beste uit de bus bij een vergelijking van 'maps' services. Garlinghouse schrijft verder in de memo dat de organisatiestructuur op de schop moet en dat er 15 tot 20% in het personeelsbestand moet worden gesnoeid. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik vraag me echter wel af of Google niet te maken gaat krijgen met dit soort problemen. Zij richten zich de laatste tijd ook immers op veel verschillende diensten.

21-11-2006

Verkiezingen en de database of intentions

Eerder heb ik aleens een bericht geplaatst over de gemeenteraadsverkiezingen en de database of intentions. In het boek The Search kwam John Battelle tot de conclusie dat Google weet wat de interesse en intentie van de maatschappij is. De database van intenties is:
The aggregate results of every search ever entered, every result list ever tendered, and every path taken as a result. It lives in many places, but three or four places in particular hold a massive amount of this data (ie MSN, Google, and Yahoo). This information represents, in aggregate form, a place holder for the intentions of humankind - a massive database of desires, needs, wants, and likes that can be discovered, supoenaed, archived, tracked, and exploited to all sorts of ends. This artifact can tell us extraordinary things about who we are and what we want as a culture. And it has the potential to be abused in equally extraordinary fashion.
Welnu uit een onderzoek van het Groningse marketingbureau Traffic4u, gepubliceerd op 10 november, blijkt dat Geert Wilders de meest gezochte lijsttrekker is (20,5%). Wouter Bos komt op de tweede plaats met 16,3 procent gevolgd door Balkenende (15,9%) en Mark Rutte (7,7%). Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat wanneer er gezocht wordt naar de leider van D66, meer dan de helft zoekt op 'lijsttrekker D66' in plaats van op 'Alexander Pechtold'. Dit in tegenstelling tot alle andere lijsttrekkers, die meer op hun eigen naam worden gezocht, aldus het bureau. Bron: NU.nl Welke waarde kunnen we nu hechten aan het onderzoek van Traffic4u? Google zat er bij de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in de buurt. Lijkt het nu vergezocht om Wilders als grote winnaar te bestempelen? 1 ding is in elk geval duidelijk, Pechtold moet toch echt iets aan z'n onbekendheid doen.

17-11-2006

Web 2.0 Model

Op het MBlog van Magnus Management Consultants kwam ik een aardig post tegen over Web 2.0. "Web2.0 draait met name om openheid, herbruikbaarheid en gebruikersparticipatie. Technologie is daarbij een enabler."

Web 2.0 Model (Magnus)

"De uiteindelijke waarde van web2.0 zit in de platforms, waarin gebruikers samenkomen. In deze platforms is inhoud open & herbruikbaar. Mensen participeren op deze platforms en worden met elkaar verbonden. Uit de verbondenheid tussen mensen en inhoud wordt vervolgens weer waarde gecreërd. Tot dusverre is daar niks mis mee hoewel wat mij betreft 'the long tail' en netwerkeffecten niet in de plaatje mogen ontbreken. Maar iemand stelt op de weblog een interessante vraag: Ik ben vooral op zoek naar de genoemde business cases en waar/hoe bedrijven kunnen aanhaken. Waar lopen de geldstromen? [....] Gebruikersparticipatie in het Web2.0 model is één van de bollen, daar wordt veel aandacht aan besteed in de media. Maar tegelijk worden steeds dezelfde partijen genoemd: Google, MySpaces, Yahoo, Microsoft. [....] Laten we het omdraaien. Hoe kunnen 'gewone' bedrijven van de ontwikkelingen van Web2.0 gebruik maken, voordeel behalen? [....] Kortom de praktische vertaling zou een belangrijke aanvulling moeten zijn op alles wat verteld en geschreven wordt over Web2.0."

Veel copy paste, maar de kern van het verhaal staat er al. Hoe kunnen 'gewone', 'offline' bedrijven gebruik maken van Web 2.0? Een aardige vraag. Op welke manier kunnen bedrijven zoals V&D, Halffords, (ik noem maar wat) web 2.0 inzetten en hiermee voordelen halen? Ik heb geen enkel idee. Maar ik weet wel dat er genoeg voorbeelden te vinden zijn hoe bedrijven web 2.0 inzetten: Denk bijvoorbeeld aan de talloze communites rond merken (Asics, Lego) wat toch wel onder gebruikersparticipatie valt. Lego geeft ook nog eens de Mindstorms software weg (als dat geen openheid is) Hiermee creeer je naamsbekendheid, klant-loyaliteit en eventueel kun je hiermee diensten/producten innoveren.

Of kijk eens naar hoe bedrijven gebruik maken van viral marketing. De reclames verspreiden zichzelf via sites zoals Flabber, Youtube e.d. Ook hebben diverse bedrijven hebben eigen (business)blogs, b.v. http://standaard.typepad.com/kbc/. en zijn vertegenwoordigd op sites zoals Hyves. Wat ook weer zorgt voor betrokkenheid van je klanten. Lonely Planet bluelist is ook een mooi voorbeeld. Bezoekers van de site sturen hun vakantie-ervaringen in, en deze worden vervolgens gebundeld in een boekje wat daadwerkelijk wordt uitgegeven. En zo zijn er nog tig van dit soort voorbeelden.

10-11-2006

Slechte voorspellingen

Ik kwam hier en daar wat leuke uitspraken en voorspellingen tegen over bepaalde innovaties. Weer wat om je over te verwonderen! Durft iemand nog voorspellingen te doen over recente ontwikkelingen op het web.

1995: Internet is de flippo voor volwassenen. Vrijwel niemand weet waarom het noodzakelijk is om toegang te hebben tot het wereldwijde computernetwerk maar alom is duidelijk dat men niet zonder kan. bron: Volkskrant

1981: 640K ought to be enough for anybody. (Bill Gates)

1977 There is no reason for any individual to have a computer in his home. (Ken Olson of Digital Equipment)

1968 What the hell is a microprocessor good for? (Robert Lloyd, IBM

1876: This 'telephone' has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us. (Western Union memo)

1927: Who the hell wants to hear actors talk? (H M Warner of Warner Brothers)

10: Inventions have long since reached their limit, and I see no hope for further developments. (Julius Sextus Frontinus)

09-11-2006

Warnock's Dilemma

Warnock's Dilemma, vernoemd naar z'n bedenker Bryan Warnock, geeft meer inzicht in de vraag waarom soms toch niemand de moeite neemt om te reageren op een bericht op bijvoorbeeld een forum of weblog. Het hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat niemand is geinteresseerd in het onderwerp. De vijf redenen volgens Warnock zijn:

  • The post is correct, well-written information that needs no follow-up commentary. There's nothing more to say except 'Yeah, what he said.' 
  • The post is complete and utter nonsense, and no one wants to waste the energy or bandwidth to even point this out.
  • No one read the post, for whatever reason.
  • No one understood the post, but won't ask for clarification, for whatever reason.
  • No one cares about the post, for whatever reason.

Een echt dilemma is het natuurlijk niet aangezien een dilemma een keuze is tussen 2 oplossingen welke beide niet optimaal zijn. Denk hierbij aan het prisoners dilemma; zwijgen of bekennen.

<< < [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] > >>

Quote of the day

When it is not necessary to make a decision, it is necessary not to make a decision.
Lord Falkland

Advertenties