08-11-2006

Enterprise 2.0

Op Marketingfacts las ik net dat chipfabrikant Intel een aankondiging heeft gedaan dat ze een softwarebundel met Web 2.0 applicaties op de markt zetten. De bundel krijgt de naam SuiteTwo en bevat een weblog (Six Apart), wiki (Socialtext), RSS Reader (NewsGator) en RSS feeds (SimpleFeed) Volgens Intel zelf levert het pakket verschillende voordelen op, o.a.:
  • Betrokkenheid werknemers stimuleren
  • Team samenwerking
  • Productontwikkeling
  • Gebruikers en klanten-innovatie (vrij vertaald)
  • Vergroten van de winsten en verlagen van de kosten.
Het zijn nogal grote woorden, vooral deze laatste uitspraak. Maar het is in elk geval leuk om te horen dat zo'n grote partij als Intel ook actief is op het web 2.0 gebied. Hopenlijk zal dit weer een en ander aanwakkeren. Lees verder op: Ars Technica, Planet

08-11-2006

Anonieme sociale netwerken

Op Google Blogoscoped kwam ik een leuke post tegen over een groot Japans internet forum: 2ch.net (ookwel Futaba Channel of 2channel genoemd). Wat het interessante aan dit forum is dat de gebruikers anoniem berichten plaatsen:

"users mostly post without a name or nickname. Instead of having to register to participate in the discussion, you are supposed to not identify yourself at all by any means... in fact, entering something in the name field only identifies you as newbie who hasn’t learned the 2channel etiquette yet."

Een van de redenen achter deze aanpak valt op Wikipedia te lezen: "One Toshiaki (the default name for an anonymous poster) is as good as another." There is no reason for anyone to feel like they stand out as someone important in this Japanese community. If nicknames were used, as the creator of the board Hiroyuki Nishimura once explained in an interview, those people would gain authority in this network over time... an authority which would make it harder for others to tell them "what you say is wrong/ boring/ lame." Nishimura says, "All information is treated equally; only an accurate argument will work." Another reason for the 2ch anonymity is that there is less risk involved for the poster to say something... like disclosing secret information (this also leads to a lot of racist and other hate speech, according to Wikipedia). The New York Times in 2004 called 2channel "the place where disgruntled employees leak information about their companies, journalists include tidbits they cannot get into the mainstream news media and the average salaryman attacks with ferocity and language unacceptable in daily life." The strong homogeneity of the board seems to be a digital escape from the Japanese real life culture Cultuur heeft veel invloed op het online-gedrag van mensen.

Hier valt te lezen dat groepsgevoel in Japan erg belangrijk is. Het is belangrijk ergens bij te horen en vooral dan bij het bedrijf waar men werkt. Niet mee op stap gaan wordt als een belediging opgevat en zorgt voor uitsluiting van desbetreffende persoon. Eigen inbreng, creativiteit is ook uit den boze. Terwijl in Nederland volgens mij zaken als leiderschap, individualiteit, eigendom, meningsuiting en creativiteit zeer belangrijk zijn. De populariteit van een dergelijk forum in Japan is dan ook niet verwonderlijk.

07-11-2006

Tagcloud

Met behulp van PHP Tag Cloud heb ik een tag systeem aan m'n site toegevoegd. Rechts staat er nu een kleine 'labelwolk' met termen gerelateerd aan een post. Op de manier kan de context van de tekst snel worden afgeleid en kun je iets snel terugvinden. Maar daarnaast is het gewoon erg hip! Ik heb dit even snel in elkaar geflanst dus deze is net als de rest van de site in bèta.

06-11-2006

Six Degrees of Separation

Deze theorie is wel iets om je over te verwonderen. Volgens het idee van de six degrees of separation, ben je slechts maximaal 6 personen verwijderd van het kennen van een willekeurig persoon op aarde. Stanley Milgram was een van de eerste die empirisch probeerde te achterhalen hoeveel bekenden er nodig zijn om twee willekeurig geselecteerde individuen met elkaar te verbinden. In 1967 stuurde Milgram zo'n 300 brieven naar willekeurig geselecteerde met de instructie om de brief naar iemand in Boston te sturen met gebruikmaking van persoonlijke contacten. De verrassende uitkomst van het onderzoek was dat het gemiddelde aantal stappen in een keten ongeveer zes was (gemiddelde 5,5). Daaruit ontstond de populair geworden uitdrukking van de six degrees of separation. Elk willekeurig persoon is slechts zes stappen (handshakes) verwijderd van een ander willekeurig persoon (Milgram 1967; Milgram & Travers 1969). Bron: Sociosite.org Best gek om te weten dat president Bush en een keuterboertje in Afrika te bereiken zijn in 6 stappen. De wereld is klein.

03-11-2006

Thesis - Beschermen van diensteninnovaties

Mijn zoektocht naar een geschikt onderwerp verloopt erg moeizaam. Eerst heb ik een tijd lang stukgelezen op een heel vaag onderwerp. De vaagheid was zo groot dat ik dat toch maar heb opgegeven. Afgelopen week had ik het idee om een concreet onderwerp op te pakken dat tijdens een vak van vorig jaar aleens aan de orde is gekomen.

Het betreft de mogelijkheid voor het toe-eigenen/beschermen van innovaties in dienstverlening. Diensteninnovatie is andere koek dan product-innovatie. Immers diensten zijn geen goederen maar processen en processen zijn lastig te beschermen met octrooien e.d. Zijn diensteninnovaties daadwerkelijk eenvoudig te imiteren als traditioneel altijd wordt gedacht?

Echter vandaag kreeg ik te horen dat de begeleider van de UvA geen tijd voor me heeft. Een behoorlijke tegenvaller dus.

<< < [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] > >>

Quote of the day

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together....
Carl Zwanzig

Advertenties